Sökning: "national-exam"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet national-exam.

  1. 1. ”Förstår du vad du läser?” : En kritisk rättsdogmatisk analys av förbudet mot diskriminering i utbildningsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Johanna Fossum; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; Diskrimination; Dyslexi; Europakonventionen EKMR ; Funktionshindersrätt; FN; Martha Nussbaum; Mänskliga Rättigheter MR ; Läsförståelse; Rättsdogmatik Tillgänglighet; UN;

    Sammanfattning : This essay is based on a case of a Swedish student with dyslexia who was denied the right to his aid during the national exam in Swedish. The purpose of the study is to shed light on the problems in how practice is interpreted and how future cases can behandled. LÄS MER

  2. 2. Multilingual Upbringing : Sociolinguistic factors affecting English language acquisition

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Henry Kolari; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : English has become more of an inevitability than a possibility within our globalised world. Many of today’s youth experience a multilingual upbringing as they are exposed to English in addition to other languages through their potentially multinational and multilingual family and other factors. LÄS MER

  3. 3. De skolrelaterade texttypernas skrivuppgifter och deras samband med det nationella provet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eleonor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Swedish as a second language; Writing tasks; National tests; Genre pedagogy; Writing discourse; Genre; Text type; Writing development; Writing instruction; Svenska som andraspråk; Skrivuppgifter; Nationella proven; Genrepedagogik; Skrivdiskurs; Genre; Texttyp; Skrivutveckling; Skrivinstruktion;

    Sammanfattning : By combining qualitative and quantitative methods, this study investigates which writing tasks Swedish as a second language teachers use in their teaching of the different school-related text types, how they justify their choices and adaptations of the writing task, and whether any connections can be seen to the national tests in Swedish as a second language writing tasks. The material used is survey responses and previous national tests whose results are then analysed through theories, such as genre pedagogy and Ivanic writing discourses to answer these questions. LÄS MER

  4. 4. "Det är en tolkningsfråga helt enkelt" : en kvalitativ studie av lärares syn på anpassningen inför de nationella i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jennie Bengtsson; Josefin Stuhre; [2020]
    Nyckelord :Read- and write difficulties; adjustment; national exam; resources; guidelines; special education; Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; nationella prov; hjälpmedel; riktlinjer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : De nationella proven i svenska omfattar olika riktlinjer om vilka anpassningar som är tillåtna. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar om Skolverkets riktlinjer som finns gällande anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter inför de nationella proven i svenska för årskurs 3. LÄS MER

  5. 5. Godkänt betyg i matematik 2b : Utveckling av ett utbildningsmaterial för att eleven ska klara av nationella provet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Furkan-Sami Kocak; [2020]
    Nyckelord :Educational material; national test; mathematic 2b; self-confidence; motivation; Utbildningsmaterial; nationella provet; matematik 2b; självförtroende; motivation;

    Sammanfattning : Sverige har under flera år fått svaga resultat i matematik i flera olika internationella undersökningar. Under min VFU-erfarenhet på ett gymnasium var matematik 2b en stor utmaning där cirka 83% av alla elever som skrev nationella provet år 2019 fick betyget F. LÄS MER