Sökning: "nationalekonomi fotboll"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden nationalekonomi fotboll.
1. Är fotbollsmatcher ett samhällsekonomiskt självmål? : Ansats till en samhällsekonomisk lönsamhetskalkyl av ett fotbollsevenemang
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Marknaden för sport är intressant i och med den speciella relationen mellan supportrar, som är konsumenter, och föreningarna som producerar varan. Stor del av det värde supportrar finner i evenemangen är det som de själva skapar genom deltagandet snarare än underhållningen. LÄS MER
2. Vilka typer av nyheter har drivit stora prisförändringar hos börsnoterade europeiska fotbollsklubbar? : Är prisförändringarna ekonomiskt rationella?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/NationalekonomiSammanfattning : Bakgrund: Det som skiljer fotbollsbranschen från övriga företag är att framgång i inte enbart mäts i ökade marknadsandelar eller intäkter utan även utifrån sportsliga framgångar. Traditionell finansteori med utgångspunkt i ekonomisk rationalitet kontrasterar en känslobaserad beteendeekonomi för att förklara vad som driver fotbollsklubbars aktiepriser. LÄS MER
3. Svensk fotboll : En nationalekonomisk studie om externa parametrars inverkan på slutplacering i Allsvenskan 1994-2010.
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Prissättningen på europeiska fotbollsarenor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats undersöks vilka prisdeterminanterna är för fotbollsbiljetter, således vad som styr vilken kostnad konsumenten möter för att besöka en fotbollsmatch. Utgångspunkten för arbetet är den nya vågen av nybyggnationer av fotbollsarenor i Sverige, och att samtliga av dessa kan klassificeras som postmoderna arenor. LÄS MER
5. Prisdiskriminering i en moderna fotbollsklubb - Malmö FF; en fallstudie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Hur förändras förutsättningarna för en svensk klubb (Malmö FF) i samband med att en ny arena byggs och organisationen i klubben växer. Vilka nya möjligheter att bedriva effektiv prisdiskriminering gentemot sina konsumenter uppstår i samband med bygget av Swedbank stadion och den utökning av organisationen i klubben som kommer att ske? MFF:s kärnprodukt är 2 x 45 minuter fotbollsmatch och till den kan en rad tilläggsprodukter kopplas bl. LÄS MER