Sökning: "nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet.
1. Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. LÄS MER
2. Medier och digitala verktyg i hem- och konsumentkunskaps undervisning : En kvalitativ intervjustudie med lärare i Hem- och konsumentkunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Det har inte funnits en gemensam strategi för skolornas digitalisering sedan införandet av 1:1 satsning av datorer i skolan förrän 2017, regeringen införde då en Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin benämner att lärare ska…”använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen”. LÄS MER
3. ”Det är viktigt att ha med sig rätta tankar redan från början” : En intervjustudie om förskollärares resonemang kring kritiskt förhållningssätt till digitalteknik.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och berör alla i samhället. I en rapport från Statens Medieråd (2019) framgår att andelen barn mellan ett och åtta år som dagligen använder internet har ökat markant. LÄS MER
4. ”Det handlar inte om att vilja arbeta med digitalisering eller inte” : Förskollärares syn på digital kompetens, läroplan och likvärdighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Digitaliseringen i samhället utvecklas fort fram vilket också allt mer börjar att framträda i förskolan. I och med en nationell digitaliseringsstrategi förtydligades digitaliseringens betydelse inom skolväsendet och i den nya Läroplanen för förskolan Lpfö 18. LÄS MER
5. Utmaningar och möjligheter med att digitalisera den svenska skolan : Digitaliseringsledares perspektiv på arbetet med den nationella digitaliseringsstrategin
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Sveriges regering presenterade 2017 en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet, där målet är att Sverige ska bli det främsta landet i världen att nyttja digitaliseringens möjligheter. Tillgången till pedagogiskt samt tekniskt stöd har visat sig variera kraftigt och det finns fortfarande en osäkerhet kring den digitala kompetensen och hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. LÄS MER