Sökning: "nationell film"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden nationell film.

  1. 1. Vemodets paviljong - Förslag till Sveriges nationella paviljong för Venedigbiennalen genom dramaturgisk sekvensering

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :André Lundin; [2023]
    Nyckelord :Venedigpaviljongen; Venedig; Konstbiennalen; Arkitekturbiennalen; Svenkhet; Paviljong; Svensk; Gaston Bachelard; World cultural map; arkitektur; konst; poesi; poetisk arkitektur; teori; dramaturgisk sekvensering; poetisk sekvensering; sekvenser; vemod; vemodets paviljong; svenskt vemod; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. LÄS MER

  2. 2. Gestaltning av nationell identitet i Avengers : Karaktärsanalys av Iron Man, Captain America och Thor

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Utkan Buyukada; [2021]
    Nyckelord :Avengers; Marvel; Imagined communities; Captain America; Iron Man; Thor; Nationell identitet; Benedict Anderson; exceptionalism; amerikansk triumfalism; individualitet; kollektivism;

    Sammanfattning : Uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka hur amerikansk nationell identitet förmedlas i populära filmer. Undersökningen sker genom att analysera tre av de populäraste karaktärerna i de fyra Avengers-filmerna. Karaktärerna som ska analyseras är Iron Man, Captain America och Thor. LÄS MER

  3. 3. Vad för möjligheter och problematik kan film som didaktiskt verktyg ha i undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :André Sivnert; Vasana Osinska; [2021]
    Nyckelord :Film; grundskola; multimodal text; literacy; undervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi författare haft som syfte att fördjupa oss inom filmundervisning i skolan för att undersöka hur film kan användas i undervisning. Vi vill även undersöka om det finns forskning kring om film som undervisningsmaterial skulle kunna medföra problematik i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Vem är du? : En multimodal diskursanalytisk studie om nationell identitet i ryska filmaffischer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Mira Lund; [2020]
    Nyckelord :national identity; Soviet; Russia; multimodal discourse study; film poster; propaganda; imagined community; public sphere; war memories; globalisation; russian hegemony.; nationell identitet; Sovjet; Ryssland; multimodal diskursstudie; filmaffisch; propaganda; föreställd gemenskap; offentlig sfär; krigsminnen; globalisering; rysk hegemoni.;

    Sammanfattning : This is a multimodal discourse analytical study about national identity in russian film posters specifically in regards to four themes, posters that demonstrates wars, conflicts, violence or weapons. The aim of the study is to illustrate how national identity is portrayed in russian film posters, in relation to these four above themes from the start of the Soviet union 1922, until the end of the union 1991, plus four years ahead. LÄS MER

  5. 5. ”Dans är gay, kan vi inte gå till gymmet?” : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver dansundervisning och bemöter didaktiska dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ericsson Dan; Kryzanauskas Lukas; [2020]
    Nyckelord :Dans; idrott och hälsa; genus; beröring; exponering; didaktik; högstadiet; pragmatismen;

    Sammanfattning : Internationell och nationell forskning konstaterar att dansundervisningen i idrott och hälsa kan vara problematisk att genomföra på grund av de didaktiska dilemman som potentiellt kan uppkomma. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundskolan år 7-9 arbetar med det centrala innehållet dans och vilka didaktiska dilemman som uppstår i undervisningen. LÄS MER