Sökning: "nationell värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden nationell värdegrund.

  1. 1. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  2. 2. Förebygga våld i nära relation : En kvalitativ intervjustudie av högstadierektorers arbete med läroplanens värdegrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :våld i nära relationer; mäns våld mot kvinnor; rektor; förebyggande; implementering; värdegrund; läroplansteori; kritisk konstruktiv didaktik; pornografi; normkritik; kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur rektorer i högstadieskolor runt om i Sverige uppfattar förutsättningarna att möta och implementera ändringarna i läroplanen avseende sexualitet och samtycke, kön, makt och jämställdhet, vilka tydliggörs i avsnitten värdegrund och uppdrag i Lgr22.  Bakgrunden ligger i det av regeringen presenterade åtgärdsprogrammet för att bekämpa mäns våld mot kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Den straffrättsliga nödrättens roll i hälso- och sjukvården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Victor Hagström; [2022]
    Nyckelord :Straffrätt; Förvaltningsrätt; Hälso- och sjukvård; Läkares befogenhet; Nödrätt; Nödhandling; Nödsituation; Försvarlighetsbedömning; Proportionalitetsbedömning; Vetenskap och beprövad erfarenhet; Ansvarsfrihetsgrunder hälso- och sjukvård; Ansvarsfrihet; Samtycke; Social adekvans; Vitalindikation; Kunskapsosäkerhet; Värdegrund; Paolo Macchiarini analys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det har länge varit känt att delar av läkares yrkesutövning är av sådan karaktär att den i objektiv mening uppfyller rekvisiten i vissa brottsbestämmelser. Eftersom sjukvården är en önskvärd verksamhet från samhällets sida finns det ett behov av en straffrättslig ansvarsfrihetsregel eller princip som motiverar tillåtligheten i läkares yrkesutövning. LÄS MER

  4. 4. Genusperpspektiv i skolan : -Specialpedagogers erfarenheter, föreställningar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vlora Kolgjini Lindemann; [2021]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; genus; kön; könsmönster; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett systemteoretiskt perspektiv och genusperspektiv undersöka några specialpedagogers föreställningar och kunskaper kring förebyggande och elevhälsofrämjande arbetet med fokus på genus.I skolans styrdokument stipuleras det att skolans verksamhet ska genomsyras av läroplanens värdegrund. LÄS MER

  5. 5. Läroböcker inom modersmålsundervisning i persiska : och konstruktionen av nationell identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ferdovs Ahmady; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; modersmålsundervisningen; diskursanalys; nationalism; persiska språket;

    Sammanfattning : De lärare som undervisar i persiska som modersmål och deras elever kommer ursprungligen frånolika områden i den persisktalande världen. Detta leder till en spridd användning av lärobokstitlar imodersmålsundervisning i persiska. LÄS MER