Sökning: "nationella it-strategier"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden nationella it-strategier.

  1. 1. Programmering som matematisk lärandemiljö : Kan programmering bidra till att utveckla matematiska förmågor?

    L3-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Julia Faag; Louise Faag; [2017]
    Nyckelord :programming; mathematics; skills; curriculum; children; digital; programmering; matematik; förmågor; läroplan; barn; digitalisering;

    Sammanfattning : Finns det matematik i programmering? Den svenska regeringen och Skolverket verkar ha den uppfattningen. Det finns dock åsikter som pekar på motsatsen. På grund av samhällets ökade digitalisering gav regeringen Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag på Nationella it- strategier för skolväsendet (2016). LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i speciallärares matematikundervisning. En webbenkätundersökning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Johansson; Anne Törnkvist; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolverket presenterade under år 2016 Redovisning av uppdraget att föreslå nationella IT-strategier för skolväsendet. Enligt denna strategi ska alla elever år 2022 ha en adekvat digital kompetens och skolan ska ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen medför. LÄS MER

  3. 3. Idéburna perspektiv på it i skolan En studie av idéburna skolledares olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Martin Höglund; [2016-09-14]
    Nyckelord :It i skolan; skolledare; nationella it-strategier; idéburna skolor; friskolor; technological frames; digital kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv kring it i skolan som finns bland skolledarna inom olika fristående och icke-vinstdrivande skolverksamheter i Sverige. Underlaget utgörs av en svaren från en kvalitativ nätbaserad enkätundersökning med öppna frågor där 14 skolledare organ-iserade inom Idéburna skolors riksförbund deltog. LÄS MER

  4. 4. “... de avancerade användarna får hjärnblödning över de inkompetenta kollegorna.” : En kvantitativ undersökning av grundskollärares digitala kompetens

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Sofie Roos; Givar Shabani; [2016]
    Nyckelord :Digital kompetens; Grundskola; Grundskolelärare; Samhällskunskapslärare; Nationella IT-strategier;

    Sammanfattning : Dagens samhällsutveckling drivs av digitaliseringen vilken blir allt mer genomgående i samhället och för med sig både möjligheter och utmaningar. Detta har bidragit till ett förslag om införa undervisning i digital kompetens i grundskolan, vilket Skolverket fick i uppdrag att presentera den 30 juni 2016. LÄS MER

  5. 5. Teknologi, Pedagogik och Ämne : En policystudie om hur nationella mål för IT i skolan transformeras till kommunala IT-strategier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Joanna Djärf; [2014]
    Nyckelord :Municipalities; IT-strategies; Education act; National curriculum; School; TPACK;

    Sammanfattning : Today there is a large consensus about the importance of Swedish schools providingconditions enabling students to develop the ability to manage and learn through information technologies (IT). The goal of this study was to describe and examine how national education goals for the use of IT transformed into municipal IT-strategies for the school. LÄS MER