Sökning: "nationella kursplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden nationella kursplaner.

  1. 1. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  2. 2. Läslust : En kvalitativ jämförande studie av de svenska och finska kursplanerna för grundskolans första årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Cañas-Lindh; [2022]
    Nyckelord :F-3; Finland; förskoleklass; läsaktiviteter; läsförmåga; läslust;

    Sammanfattning : Denna studie har syftet att fördjupa förståelsen för läslust genom att jämföra de sätt som kursplanerna i de nationella läroplanerna i Finland och Sverige kommunicerar läslust på i grundskolans första årskurser. Studien är en kvalitativ textinnehållsanalys som har en abduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Läroböcker i modersmålet svenska för gymnasiet i Finland : En studie i läroböcker från perioden 1985-2005

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Thomas Nordström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I C uppsatsen Läroböcker i modersmålet svenska för gymnasiet i Finland studeras fyra generationer läroböcker från perioden 1985-2005. Syftet med arbetet är att beskriva lärobokens utveckling inom ämnet modersmålet svenska under en period av dryga tjugo år. LÄS MER

  4. 4. Analys av svenskämnet i Sverige och Finland : En jämförande analys av Sverige och Finlands kursplaner inom ämnet svenska för årskurs 4-6 respektive 3-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Rickard Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Svenska; Läroplanstyper; Ämneskonceptioner; Finlands kursplan; Lgr22;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att jämföra Sveriges och Finlands kursplaner för ämnet svenska i årskurserna 4–6 respektive 3–6. Kursplanerna är hämtade från Skolverket samt Opetushallitus. I Finland talar fem procent av landets befolkning svenska och det är ett av två nationella språk som talas i landet. LÄS MER

  5. 5. Elevers skrivfärdigheter i svenska som andraspråk före och efter reformen 2011 : En kvantitativ undersökning av textkvalitet i elevtexter från nationella prov

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ellen Persson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; textmått; elevtexter; kursplaner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker elevtexter från nationella provet i svenska som andraspråk före och efter skolreformen 2011. Syftet med studien är att kvantitativt undersöka fyra textmått som i tidigare forskning har tytt på textkvalitet i elevtexter, då textmåtten har korrelerat med högre betyg. LÄS MER