Sökning: "nationella prov 2004"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden nationella prov 2004.

  1. 1. Perspektiv på skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; Sofia Vilhelmsson; [2021-05-04]
    Nyckelord :skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivbedömning; constructive alignment; high stakes-prov; washback-effekt; arrowing of the curriculum;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vilka skrivdiskurser som finns representerade i de nationella styrdokument som styr undervisningen samt om dessa skrivdiskurser också finns representerade i de nationella bedömningsstöd som används för kunskapsbedömning av skrivförmågan. Därmed är det möjligt att fastställa om det finns en tydlig koppling, constructive alignment, mellan de styrdokument som styr skrivundervisningen och de nationella bedömningsstöd som används vid kunskapsmätning och bedömning av skrivförmågan. LÄS MER

  2. 2. Hur matematiska kompetenser prövas för elever på international baccalauerate och elever på svenska nationella program : En jämförande studie av nationella prov i matematik B och C och final exam i mathematical studies standard level inom IB-programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Mikael Rösberg; [2013]
    Nyckelord :jämförelse; prov; kompetenser; international baccalauerate; nationella prov; final exam; what you test is what you get;

    Sammanfattning : För att undersöka eventuella skillnader mellan vilka matematiska kompetenser som prövas på IB-programmet och svenska nationella program har en analys av matematikuppgifter från de olika programmen genomförts. På IB-programmet har uppgifter från final exam i mathematical studiesstandard level gjorts och från de svenska en analys av uppgifter från nationella prov i matematik B och C. LÄS MER

  3. 3. Hur bra är svenska elever på att lösa matematiska problemlösningsuppgifter? : En granskande undersökning av pojkars och flickors lösningar på nationella prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jesper Rudner; [2011]
    Nyckelord :problemlösning; matematik; pojkar; flickor; grundskolan; årskurs 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att (1) ta reda på hur bra eleverna är på att lösa problemlösningsuppgifter i matematik, (2) ta reda på vilka typer av fel som eleverna oftast begår och (3) fastställa vilka skillnaderna är mellan pojkarna och flickorna. Svaren som arbetet kommer fram till grundar sig på en undersökning av nationella prov för årskurs 9 i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Kreativitet : En studie av matematikuppgifterna i PISA 2003

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Matematik och matematisk statistik

    Författare :Andreas Brodin; [2009]
    Nyckelord :klassificering; imitativ; provkonstruktion; ramverk;

    Sammanfattning : Forskning har visat att uppgifter i prov inverkar på vad elever lär sig genom deras förväntningar på vad testet ska innehålla (Virta, 2004). Boesen (2006b) konstaterar att uppgifter i nationella prov påverkar lärares undervisning vilket indirekt också bör inverka på vad elever lär sig. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsprovens spegling av styrdokumenten ur ett matematiskt kompetensperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johanna Andersson; Annelie Vernersson; [2008]
    Nyckelord :matematik; kompetens; styrdokument; läromedel; grundskola;

    Sammanfattning : Ensidighet i matematikundervisning och matematikinlärning kan leda till brist på förståelse och ytlig kunskap hos elever. Syftet med studien var att undersöka vilken typ av kunskap elever testas på och därigenom få reda på om den kunskapssyn som lyfts fram i styrdokumenten även betonas i proven. LÄS MER