Sökning: "nationella prov fysik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden nationella prov fysik.

  1. 1. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Stefan Zuher; [2023]
    Nyckelord :Lärardemonstration; Experiment; Diskussionsfrågor; Visuella representationer; Påverkansfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat?   Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER

  2. 2. Analys av nationella provs påverkan på slutbetyget : Exemplet kemi för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexandra Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; Slutbetyg; Kemi; Betyg; Bedömning;

    Sammanfattning : Nationella prov i NO genomförs i årskurs 9 sedan 2010. I provet för NO ingår ämnena kemi, biologi och fysik. Det är bara ett av dessa ämne eleverna gör nationella prov i under årskurs 9. Alla tre ämnena har prov varje år, men olika skolenheter har prov i olika ämnen. LÄS MER

  3. 3. Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Boel Gustafson; Olle Windeman; [2020]
    Nyckelord :Fysik; Matematik; Kunskapsgap; Gymnasium; Högstadium; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). LÄS MER

  4. 4. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Baris Ölcer; [2019]
    Nyckelord :Effect size; problem solving; student monitoring; formative assessment; course planning; feedback; homework; physics; high school; Effektstorlek; problemlösning; elevuppföljning; formativ bedömning; planering; återkoppling; läxor; fysik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER

  5. 5. På  metallen  såg  man  bara  ett värmemoln : En studie om värmekameror i laborativ miljö på Vetenskapens Hus i Stockholm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Freddy Grip; Sebastian Voghera; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur värmekameror kan användas i ett skolbesök på Vetenskapens Hus och om besökets laborativa moment ökar elevernas förståelse för begreppet värme samt hur ett skolbesök på Vetenskapens Hus kan integreras i den ordinarie undervisningen. Den tek- niska utvecklingen av värmekameror gör stora framsteg vil- ket sänkt priset och tillgängliggjort verktygen även utanför industri- och forskningssfären. LÄS MER