Sökning: "nationella prov fysik"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden nationella prov fysik.
1. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat? Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER
2. Analys av nationella provs påverkan på slutbetyget : Exemplet kemi för årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Nationella prov i NO genomförs i årskurs 9 sedan 2010. I provet för NO ingår ämnena kemi, biologi och fysik. Det är bara ett av dessa ämne eleverna gör nationella prov i under årskurs 9. Alla tre ämnena har prov varje år, men olika skolenheter har prov i olika ämnen. LÄS MER
3. Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). LÄS MER
4. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER
5. På metallen såg man bara ett värmemoln : En studie om värmekameror i laborativ miljö på Vetenskapens Hus i Stockholm
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur värmekameror kan användas i ett skolbesök på Vetenskapens Hus och om besökets laborativa moment ökar elevernas förståelse för begreppet värme samt hur ett skolbesök på Vetenskapens Hus kan integreras i den ordinarie undervisningen. Den tek- niska utvecklingen av värmekameror gör stora framsteg vil- ket sänkt priset och tillgängliggjort verktygen även utanför industri- och forskningssfären. LÄS MER