Sökning: "nationella prov genus"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden nationella prov genus.

  1. 1. Pojkars och flickors skolprestationer inom berättande texter : En granskning av bedömningarna från nationella provet delprov F

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Älvebratt; Nadja Johansson; [2020]
    Nyckelord :genrepedagogik; genusperspektiv; grundskolan; nationella prov; skolprestationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om lärares bedömning av texter skrivna av pojkar och flickor, inom den berättande genren på det nationella provet år 2015/2016 i svenska delprov F skiljer sig kvalitetsmässigt och hur genus påverkar lärarens bedömning. Vidare syftar studien till att undersöka hur genren berättande text används av pojkar och flickor. LÄS MER

  2. 2. "[...], vem vill skriva om en svag liten pojke som alltid grät..." : En studie av hur högstadieelever skriver fram kategorisering och konstruktion av kön i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rumeysa Polat; [2019]
    Nyckelord :Elevtextanalys; nationella prov i svenska och svenska som andraspråk; kön; genus; kategorisering; Membership Categorization Analysis MCA .;

    Sammanfattning : Att kategorisera innebär att sortera företeelser i olika kategorier. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i årskurs 9 skriver fram kategorisering och konstruktion av kön utifrån materialets fyra olika röster: elevens egen, lärarens, den allmänna åsiktens och förälderns. LÄS MER

  3. 3. "... då blev Pelle lesen..." : - hur elever i årskurs tre gör genus i nationella provets berättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marie-Louise Thorlak; [2018]
    Nyckelord :elevtextanalys; nationella prov; systemisk-funktionell grammatik; kön; genus;

    Sammanfattning : I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 formuleras ambitioner om att skolan ska bryta könsmönster och verka för jämställdhet mellan könen och denna studie syftar till att öka kunskapen kring hur elever i årskurs tre, genom användandet av språkliga processer, gör genus i de berättande texterna i nationella provet i svenska. Tidigare studier av elevtexter fokuserar ofta på texternas form framför deras innehåll och samma tendens syns i de bedömningsstöd som finns att tillgå från Skolverket. LÄS MER

  4. 4. Kan kön påverka texters perspektiv och tema? : En jämförande analys av pojkars och flickors texter i det nationella provet i svenska 1 för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Josefin Kärf; [2015]
    Nyckelord :Nationella prov; elevtexter; genus; tema; perspektiv;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien innefattar en undersökning av flickors och pojkars texter inom det nationella provet i svenska 1 på gymnasiet. Studiens syfte innefattar att utreda vilka val av teman och perspektiv som elever gör och hur det uttrycks i pojkars och flickors texter. LÄS MER

  5. 5. Pojkars underprestation i skolan : En studie om elevers uppfattningar om och förklaringar till pojkars försämrade betyg relativt uppmätta resultat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Michael Hohner; [2013]
    Nyckelord :Kön; genus; betyg; social positionering; antipluggkultur; ”uncool to work”; dold läroplan; underprestation; könsskillnader; genussystem;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att söka förstå varför pojkars betyg är lägre än flickors relativt de resultat som uppmätts på nationella prov. Vidare är ambitionen att redogöra för vad elever anser att denna skillnad beror på genom att lyfta fram elevers uppfattningar till och tankar om pojkars underprestation. LÄS MER