Sökning: "nationella prov i NO"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden nationella prov i NO.
1. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat? Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER
2. Analys av nationella provs påverkan på slutbetyget : Exemplet kemi för årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Nationella prov i NO genomförs i årskurs 9 sedan 2010. I provet för NO ingår ämnena kemi, biologi och fysik. Det är bara ett av dessa ämne eleverna gör nationella prov i under årskurs 9. Alla tre ämnena har prov varje år, men olika skolenheter har prov i olika ämnen. LÄS MER
3. Glädjerättningen i grundskolan : En jämförelse mellan fristående och kommunala skolors betygsinflation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats avser att besvara frågeställningen om det förekommer någon skillnad i betygsinflation mellan fristående och kommunala grundskolor. Frågan besvaras genom att jämföra resultat på PISA-tester med nationella prov och slutbetyg. LÄS MER
4. Tekniklärarnas tolkning av kunskapskraven : Tekniklärarnas uppfattning kring bedömning och kunskapskraven i teknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Skolverkets kunskapskrav finns det vissa kravnivåer för att nå ett visst betygssteg i ämnet teknik.Olika skolor låter elever arbeta med olika teknikprojekt och det är utifrån dessa projekt som läraren bedömer sina elever. I de nuvarande kunskapskraven för teknikämnet används olika värdeord för att gradera betygsstegen. LÄS MER
5. Ett prov är ett prov, eller? : Biologilärares användning av skriftliga prov som en del av undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien har varit att skapa ytterligare förståelse för lärares användning av skriftliga prov som en del av biologiundervisningen, framförallt för att se vad som påverkar att de använder skriftliga prov och om de har andra syften än rent summativa. Tidigare studier har framförallt fokuserat på andra NO-ämnen och då främst provkonstruktion. LÄS MER