Sökning: "nationella prov i svenska 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden nationella prov i svenska 2011.

  1. 1. Elevers skrivfärdigheter i svenska som andraspråk före och efter reformen 2011 : En kvantitativ undersökning av textkvalitet i elevtexter från nationella prov

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ellen Persson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; textmått; elevtexter; kursplaner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker elevtexter från nationella provet i svenska som andraspråk före och efter skolreformen 2011. Syftet med studien är att kvantitativt undersöka fyra textmått som i tidigare forskning har tytt på textkvalitet i elevtexter, då textmåtten har korrelerat med högre betyg. LÄS MER

  2. 2. Handstilens relevans : Bör handstilen bedömas i nationella prov i årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Lindbäck; Erika Björkkvist; [2021]
    Nyckelord :handwriting; handstil; F-3; nationella prov; bedömning; läsbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriskt kvalitativa studie är att undersöka elevers förmåga att skriva enkla texter med läslig handstil, huruvida detta har förändrats över tid och om det är relevant att bedöma läslig handstil i de nationella proven i årskurs 3. Undersökningen fokuserar på att jämföra 40 elevtexter från Skolverkets nationella prov i ämnet svenska i årskurs 3 från 2011 och 2018. LÄS MER

  3. 3. ”Substantiv är namn på ting såsom klocka, boll och ring” En komparativ och kvalitativ analys av läromedel i svenska för gymnasieskolan efter 2011

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jacqueline Kellgren; [2018-05-02]
    Nyckelord :Grammatik; gymnasieskolan; Gy11; Lgy11; läromedel; styrdokument; svenska; ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att klarlägga dels hur ett antal grammatiska termer/begrepp och deras funktioner beskrivs och definieras i ett antal läromedel i ämnet svenska i gymnasieskolan, dels ska jag jämföra läromedlen med vetenskapliga standardverk för att se vilka beskrivningar och motiveringar som ges till studiet av grammatik. Grammatik i svenskämnet diskuteras bland annat av Maia Andréasson, docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet, som menar att grammatik inte ska betraktas som en ö i svenskundervisningen, utan grammatiklektionerna behöver betraktas som de språklektioner de är (Svensklärarföreningens tidskrift Svenskläraren 24/11/2017). LÄS MER

  4. 4. "... då blev Pelle lesen..." : - hur elever i årskurs tre gör genus i nationella provets berättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marie-Louise Thorlak; [2018]
    Nyckelord :elevtextanalys; nationella prov; systemisk-funktionell grammatik; kön; genus;

    Sammanfattning : I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 formuleras ambitioner om att skolan ska bryta könsmönster och verka för jämställdhet mellan könen och denna studie syftar till att öka kunskapen kring hur elever i årskurs tre, genom användandet av språkliga processer, gör genus i de berättande texterna i nationella provet i svenska. Tidigare studier av elevtexter fokuserar ofta på texternas form framför deras innehåll och samma tendens syns i de bedömningsstöd som finns att tillgå från Skolverket. LÄS MER

  5. 5. Läsning i PISA, nationella prov och Lgr11:s kursplan i svenska : Läsprocesskategorier i PISA-undersökningen 2009, nationella provet 2012/2013 samt kursplanen för årskurs 7-9.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Helsing; [2017]
    Nyckelord :PISA; national tests; Swedish; curriculum; knowledge requirement; reading process categories; reading comprehension; literacy; content analysis; PISA; nationella prov; svenska; läroplan; kunskapskrav; läsprocesskategorier; läsförståelse; literacy; innehållsanalys;

    Sammanfattning : This essays aim is to examine the different reading process categories tested in PISA's survey as well as the national test in Swedish and how it is tested. Furthermore, the aim is to compare it with the skills and knowledge regarding reading required in the syllabus and the reading process categories that are included in the knowledge requirements. LÄS MER