Sökning: "nationella prov i svenska 3"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden nationella prov i svenska 3.

  1. 16. Sva-lärares bedömning av ”Språk och stil” : Sva-lärares språkliga bedömning av det nationella provets delprov A i kursen svenska som andraspråk 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Christin Ripke; [2020]
    Nyckelord :Skrivbedömning; bedömarkompetens; bedömarvariation; summativ bedömning; nationella prov; språklig korrekthet;

    Sammanfattning : Studieobjektet för denna studie är summativ bedömning av skrivprov på gymnasial nivå. Tidigare forskning har visat att skrivprov är svårbedömda och att bedömarvariation är mer regel än undantag. LÄS MER

  2. 17. Visar elever mer språklig kompetens än vad som bedöms? : En mixed methods-studie av 112 berättande elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Vartiainen; Elin Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :språklig kompetens; svenska nationella prov; årskurs 3; berättande texter;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att undersöka om ett urval av berättande elevtexter från årskurs 3 i det nationella provet i svenska från VT 2016, uppvisar andra språkliga kompetenser än de som det nationella provets bedömningsmaterial bedömer. Utifrån studiens syfte formulerades tre frågeställningar; hur kan texterna beskrivas med utgångspunkt från de fem analysingångarna ordvariation, ordlängd, tematisk bindning, referensbindning samt logisk bindning i samtliga 112 elevtexter, vilken skillnad finns mellan pojkars och flickors texter med avseende på de fem analysingångar samt vad utmärker de texter som nått respektive inte nått kravnivån med utgångspunkt från de fem analysingångarna? Studien tar sin utgångspunkt i systemisk funktionell lingvistik (SFL), med fokus på funktionell grammatik. LÄS MER

  3. 18. Det matematiska språket på nationella provet - några lärares tankar utifrån ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Leo; Intissar Nesajer; [2019]
    Nyckelord :andraspråk; appropriering; förebyggande arbete; matematik; matematiska begrepp; modersmål; nationella prov; svårigheter; stöd;

    Sammanfattning : Under VFU-perioder uppmärksammades att andraspråkselever har svårigheter lösa matematiska textuppgifter på grund av språket. Syftet med arbetet är därmed att undersöka på vilket sätt verksamma lärare anser att språket på de nationella proven skulle kunna missgynna en elev med svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 19. Språkliga resurser vid utredande text : En jämförelse mellan språklig nivå enligt processbarhetsteorin och betyg i nationella provet i Svenska som andraspråk 3

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Andreas Sivertsson; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; betyg; språklig nivå; nationella prov;

    Sammanfattning : Språkliga resurser är viktiga förmågor att besitta för att på ett adekvat sätt kunna kommunicera i olika kontexter. Utvecklingen av olika språkliga resurser sker i undervisningen i skolan vilket leder till föreliggande studiens undersökningsområde. LÄS MER

  5. 20. Normkritiskt perspektiv på nationella prov : En kvalitativ innehållsanalys av texthäften i svenska och svenska som andraspråk för grundskolan utifrån diskrimineringsgrunderna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Ahlsved Tidén; Janina Sjöholm; [2019]
    Nyckelord :normkritik; nationella prov; diskrimineringsgrunder; Andrafiering;

    Sammanfattning : Det finns en överenskommelse mellan Gruppen för nationella prov i svenska och svenska som andraspråk [GNPSSA] och Skolverket som fastslår att de nationella proven inte får missgynna någon utifrån diskrimineringsgrunderna eller sociala bakgrund. Nationella proven ska tillika synliggöra och inkludera grupper utifrån diskrimineringsgrunderna. LÄS MER