Sökning: "nationella prov i svenska b"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden nationella prov i svenska b.
1. Musikundervisningens inverkan på mellanstadieelevers inferensläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I vår studie undersöker vi om musikundervisning, utöver skolans, har en inverkan på elevernas inferensläsning. För att besvara våra frågor har vi utgått från ett läsförståelsetest och en enkät. Läsförståelsetestet är Skolverkets nationella prov i ämnet svenska från 2012, del B och C. LÄS MER
2. Metaforbruk i gymnasieelevers texter i svenska som andraspråk : Från spela roll till skräckslagande
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : I föreliggande studie undersöks metaforbruket i 27 uppsatser från det nationella provet i kursen svenska som andraspråk 1 i svensk gymnasieskola utifrån ett diskursdynamiskt förhållningssätt till metaforer. Antal och andel metaforer i materialet sammanställdes och analyserades för att utreda om mängden metaforer i texter med betygen E eller D skilde sig från mängden metaforer i texter med betygen B eller A. LÄS MER
3. "Det kommer inte på en dans på rosen" : Ungdomars användning av idiom i nationella prov i skolämnena svenska som andraspråk och svenska
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Idiom hör till det svåraste att lära sig i ett språk. Tidigare forskning visar att andraspråksinlärare har svårare att producera idiom än modersmålstalare. LÄS MER
4. Dimensioner av elevtexter : En mixed-methods studie av elevsvar från nationella proven i svenska i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att jämföra elevproducerade berättande texter från nationella proven i svenska i årskurs 6 utifrån olika dimensioner av textanalys. Den teoretiska utgångspunkten som studien vilar på är systemisk funktionell lingvistik, framtagen av Michael Halliday. LÄS MER
5. Grammatiska metaforer i elevtexter : En studie av högstadieelevers användning av grammatiska metaforer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera förekomsten av grammatiska metaforer (GM) i form av nominaliseringar i elevtexter från det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk i årskurs nio. Begreppet GM avser icke-typiska realiseringar av betydelser där GM till exempel kan vara en nominalisering – en process som uttrycks som ett substantiv (ex: tävling, trygghet) istället för ett verb (ex: tävla) eller ett adjektiv (ex: trygg). LÄS MER