Sökning: "nationella prov läsförståelse svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden nationella prov läsförståelse svenska.

  1. 1. Läromedelsanalys: Textuppgifters påverkan på elevers förmåga att lösa matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Karolina Strandman; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läsförståelse; Matematik; Problemlösning;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka utvalda svenska matematikläromedels och Skolverkets nationella provs textbaserade problemlösningsuppgifter inom området Taluppfattning och tals användning för att se om uppgifterna innehåller faktorer som påverkar elevers förståelse av textuppgifter. Studien genomfördes genom en läromedelsanalys där tre stycken svenska matematikläromedel samt nationella prov i matematik för årskurs 9 studerats. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på nationella prov i svenska i årskurs 3 : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om hur nationella prov i årskurs 3 påverkar undervisning och bedömning av elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; läsförståelse; undervisning; bedömning; professionalism; likvärdighet;

    Sammanfattning : De nationella proven i årskurs 3 har som syfte att stödja lärares bedömning och elevers kunskapsutveckling. Hur resultaten på proven används skiljer sig dock mellan olika lärare. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsens inverkan på elevers prestationer i de nationella proven i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linus Andersson; Jonathan Hermansson Morrison; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Word problems; National exams; Reading comprehension; Regression analysis; Matematik; Textuppgifter; Nationella prov; Läsförståelse; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie med en kvantitativ ansats, i syfte att undersöka hur elevers läsförståelse kan påverka deras resultat i de nationella proven i matematik. Detta görs för att bidra med kunskap till lärare om var det är mest nödvändigt att lägga ner tid för elevers kunskapsutveckling i matematik. LÄS MER

  4. 4. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER

  5. 5. Att läsa och faktiskt förstå : en mixed method-studie om elevprestationer i läsförståelse utifrån faktorerna modersmål och kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Joel Waara; [2022]
    Nyckelord :reading comprehension; multilingualism; mother tongue; national tests; students’ performances; luetunymmätäminen; monikielisyss; äidinkieli; valtakunnalliset kokeet; oppilassaavutukset; läsförståelse; flerspråkighet; modersmål; nationella prov; elevprestationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur Haparanda kommuns sjätteklassare presterar på de nationella provens läsförståelsedel. Studien syftar även till att synliggöra skillnader i dessa prestationer utifrån om eleverna är enspråkiga eller flerspråkiga samt utifrån kön. LÄS MER