Sökning: "nationella prov svenska B 2010"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska B 2010.

  1. 1. Tes, personlighet och aktörsperspektiv : En undersökning av subjektsperspektiv och en argumentationsanalys av nationella prov i årskurs 3 på gymnasiet 2010

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wictor Börjesson; [2013]
    Nyckelord :Subjektsperspektiv; Argumentationsanalys; Gymnasieelever; Nationella prov;

    Sammanfattning : År 2012 utkom en studie Lika för alla? – Omrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan under tre år (2012). I den har skolinspektionen samlat in och rättat om nationella prov. Syftet har varit att kontrollera att kvalitén upprätthålls, genom att analysera om ursprungsrättare gör korrekta bedömningar av uppsatserna. LÄS MER

  2. 2. Genrer – vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och läromedel i svenska för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emelie Andersson; [2010-06-18]
    Nyckelord :genre; texttyp; Nationellt prov; läromedel; svenska;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskämnet ger utrymme för tolkning, då det inte uttryckligt står vilken specifik genrerepertoar svenskläraren ska hjälpa sina elever att tillägna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i läromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna får för sitt genreskrivande. Arbetet har utgått från följande frågeställningar: - Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda läromedlen för Svenska A och B? - Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och läromedlen, när det gäller återkommande genrer i de nationella proven? Den metod som har använts för att besvara frågeställningarna är både kvantitativ och kvalitativ. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i svenska i årskurs tre : Theachers' work with Swedish writing assignement in the national tests given during the 3rd grade

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Fernkvist; [2010]
    Nyckelord :nationella prov; årskurs 3; förberedelse; planering; genomförande; bedömning;

    Sammanfattning :   Akademin för utbildning, kultur och kommunikation                                                                            EXAMENSARBETE                                                                                                                   UÄÖ007 15 hp                                                                                                                   Vårtermin 2010 SAMMANDRAG                                                                                    ­­Bild här) kationldning, kultur ch ko__________________________________________________________ Ann-Charlotte Fernkvist   Lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i svenska i årskurs tre Teachers’ work with Swedish writing assignments in the national tests given during the 3rd grade   År 2010                                                             Antal sidor: 47 _______________________________________________________ Syftet med denna studie är att genom intervjuer belysa lärares arbete med skriv­uppgiften i det nationella provet i årskurs tre. Studien avgränsas till hur lärare prak­tiskt förbereder, genomför och bedömer skrivuppgiften. LÄS MER

  4. 4. Att resonera i minsta möjliga mån : Om den lägsta resultatnivån för betyget G på den skriftliga delen av nationella provet i svenska B

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Erik Andrén; Michael von Horn; [2010]
    Nyckelord :skolverket; nationella prov; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : Huvudsyftet i föreliggande studie är att undersöka hur elever följer uppgiftsinstruktionernai uppgiften med lägst svårighetsgrad från 2009 års skriftliganationella prov i svenska och svenska som andra språk.I Skolinspektionens rapport Kontrollrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan framkommer att lärare inte bedömer de nationella proven likvärdigt. LÄS MER

  5. 5. Det beror nog på att idag måste man vara lite tuffare. : Syntax i nationella prov skrivna av andraspråksinlärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tiina Onkamo; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie med kvalitativa inslag om tjugo andraspråksinlärares syntax i texter skrivna för nationella prov i svenska som andraspråk B på gymnasienivå. De aspekter utifrån vilka texternas syntax analyseras är vilka bisatser som inlärarna använder, hur de topikaliserar adverbial och hur de placerar adverbial föredet finita verbet i bisatser. LÄS MER