Sökning: "nationella prov svenska muntlig"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska muntlig.
1. “Lärare förstår inte hur jobbigt det är” : talängsliga elevers upplevelser av muntliga situationer i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskaper och insikter gällande elever som upplever talängslan inför muntliga situationer i svenskämnet. Studiens syfte är att redogöra för vad som bidrar till talängslan samt hur elevers förutsättningar inför muntliga situationer ser ut. LÄS MER
2. En samtalsanalytisk observation av det muntliga nationella provet i svenska
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I detta arbete undersöks vad som krävs för att lyckas väl på det muntliga nationella provet i årskurs 9. Genom samtalsanalytisk observation av ett, enligt skolverket, föredömligt inspelat provexempel finner jag flera framgångsfaktorer. LÄS MER
3. Muntlig framställning på lika villkor? Elevupplevelser av det muntliga nationella delprovet i svenska 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim of this study has been to shed light on some student experiences of the oral part of the national exam in Swedish 3. I was interested in how students decode and interpret the exam, how they prepare their speech, and lastly, how they perform their speech. LÄS MER
4. Muntlighet i Svenska 1
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur verksamma lärare i svenska arbetar med, och bedömer, muntlighet i årskurs 1 på gymnasiet. Våra forskningsfrågor är: Vilken eller vilka ämneskonceptioner utgår lärare ifrån vid undervisning kring muntlighet i svenska 1? Hur arbetar lärare inför och under den muntliga delen av det nationella provet i svenska 1? Upplever lärare att det finns svårigheter kring bedömningen av den muntliga delen av det nationella provet i svenska 1, och i så fall vilka? Vilka bedömningsmetoder (utöver de som används vid nationella provet) används vid muntlig framställning inom svenska 1 och vilka kompetenser är det som bedöms genom dessa metoder? Vi har gjort en empirisk undersökning med kvalitativa intervjuer och materialet består av fyra informanter som undervisar i svenska på gymnasiet. LÄS MER
5. Tala är silver, därefter guld : En analys av kravprogressionen i muntliga nationella prov i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Uppsatsen undersöker genom diskursanalys kravprogressionen i muntliga nationella prov i svenska från årskurs 6 till gymnasiets kurs 3. För att uppnå detta genomförs analys av fyra nationella prov efter en analysmodell konstruerad med hjälp av tidigare etablerade teoretiska modeller för språkutveckling. LÄS MER