Sökning: "nationella prov svenska som andraspråk 3"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden nationella prov svenska som andraspråk 3.

  1. 11. ”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Jacobsson; [2018-06-12]
    Nyckelord :Bedömningspraktiker; språkintroduktion; nationella prov; lärandemål; sambedömning; kamratbedömning; nyckelstrategier; performansanalys; processbarhetsteorin; Bygga svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och dels ta del av vad lärare anser om bedömningspraktiker och lärandemål i ämnet svenska som andraspråk på programmet. För att undersöka detta har jag som metod genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare samt lagt ut en enkät i sociala medier, vilken har besvarats av 25 personer – alla verksamma på introduktionsprogrammet språkintroduktion. LÄS MER

  2. 12. Förberedd för högre studier? : Gymnasieelevers användning av grammatiska metaforer och fundament

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonathan Larsson; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; elevtexter; kvantitativt; betyg och bedömning; grammatiska metaforer; fundament.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers användning av grammatiska metaforer och fundament i texter skrivna för nationella provet i årskurs 3. Grammatiska metaforer tenderar att nominalisera språkbruket och efterfrågas i vetenskapligt skrivande samt i de bedömningsanvisningar som medföljer nationella provet. LÄS MER

  3. 13. Skillnaden mellan E och F – Elevers källhantering i det nationella provet i svenska 3

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Olof Larsson; [2016-05-27]
    Nyckelord :nationella provet i svenska 3; källhantering; referatteknik;

    Sammanfattning : Hela 27 % av dem som gjorde det nationella provet i svenska 3 VT15 fick underkänt på den utredande text som utgör halva provet. Då källhantering är en viktig komponent i den utredande texten är det av intresse att undersöka hur eleverna hanterade den delen. LÄS MER

  4. 14. Vetenskapligt skrivande med svenska som andraspråk : En systemisk-funktionell analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna-Karin Rodhe; [2016]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; systemisk-funktionell grammatik; SFG; transitivitetsanalys; grammatisk metafor; vetenskapligt skrivande;

    Sammanfattning : Med den systemisk-funktionella grammatiken som grund kan vetenskapligt skrivande definieras utifrån en hög andel grammatiska metaforer och relationella processtyper. Syftet med studien är att undersöka vetenskapligt skrivande ur ett systemisk-funktionellt perspektiv hos skribenter med svenska som andraspråk, med olika lång erfarenhet av akademiska studier och tid i Sverige. LÄS MER

  5. 15. Konsten att kunna förstå vad du läser : En intervjustudie om hur sex lärare i årskurs F-3 arbetar för att öka läsförståelsen hos flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Vu; [2016]
    Nyckelord :reading comprehension; multilingual students; reading comprehension instructions; reading comprehension strategies; vocabulary; läsförståelse; flerspråkiga elever; läsförståelseundervisning; läsförståelsestrategier; ordförståelse;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett ytterst värdefullt verktyg i läsningen som varje individ behöver för att förstå ordens betydelse och för att kunna inhämta och erhålla kunskap ur det lästa. Eftersom läsförståelse är grundläggande för att varje elev ska kunna utveckla kunskaper och färdigheter i alla skolämnena är det således också en nyckel till varje elevs skolframgång. LÄS MER