Sökning: "nationella prov"

Visar resultat 1 - 5 av 470 uppsatser innehållade orden nationella prov.

  1. 1. Perspektiv på skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; Sofia Vilhelmsson; [2021-05-04]
    Nyckelord :skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivbedömning; constructive alignment; high stakes-prov; washback-effekt; arrowing of the curriculum;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vilka skrivdiskurser som finns representerade i de nationella styrdokument som styr undervisningen samt om dessa skrivdiskurser också finns representerade i de nationella bedömningsstöd som används för kunskapsbedömning av skrivförmågan. Därmed är det möjligt att fastställa om det finns en tydlig koppling, constructive alignment, mellan de styrdokument som styr skrivundervisningen och de nationella bedömningsstöd som används vid kunskapsmätning och bedömning av skrivförmågan. LÄS MER

  2. 2. Nationella prov i engelska : motivation och stress bland gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Ohlsson; [2021]
    Nyckelord :Engelska; gymnasieelever; motivation; nationella prov; reaktion; stress;

    Sammanfattning : Denna studie har utformats med hjälp av intervjuer där gymnasieelever i årskurs 3 ärmålgruppen. Gymnasiet som jag utförde intervjuerna på befinner sig i en mellanstor kommun i Sverige. Syftet med denna studie är att undersökahuruvidagymnasieeleverna uppleverstress och motivationtill nationella prov i ämnet engelska. LÄS MER

  3. 3. Bildläraren som "hjälpgumma" : En forskningsöversikt om lärande i ämnesintegrerad undervisning med bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Rystad Ploska; Emma Järpell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att se vilken funktion bildämnet fyller i ämnesöverskridande undervisning i grundskolan. Detta gör vi genom att granska tidigare forskning kring ämnesöverskridande undervisning kopplade till ämnet bild. LÄS MER

  4. 4. Musikundervisningens inverkan på mellanstadieelevers inferensläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Axel Paulsson; Erik Karlsson; [2021]
    Nyckelord :semiotik; läsförståelse; inferens; sociokulturellt perspektiv; literacy; musikundervisning;

    Sammanfattning : I vår studie undersöker vi om musikundervisning, utöver skolans, har en inverkan på elevernas inferensläsning. För att besvara våra frågor har vi utgått från ett läsförståelsetest och en enkät. Läsförståelsetestet är Skolverkets nationella prov i ämnet svenska från 2012, del B och C. LÄS MER

  5. 5. Muntliga uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av muntliga uppgifter för årskurs 6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gustav Klaesén; [2021]
    Nyckelord :läromedel; nationella prov; muntliga uppgifter; matematik; främja lärande; matematisk fallenhet; årskurs 6.;

    Sammanfattning : Studien är en granskning av ett frisläppt nationellt delprov i matematik och ett läromedel för årskurs 6. Uppgifterna som granskas är muntliga uppgifter där eleverna ska diskutera och resonera. LÄS MER