Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanna-Maria Gerbrand; [2024]
    Nyckelord :Andraspråksundervisning; inferensläsning; scaffolding; transspråkande; strategiorienterande undervisning; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse Smittar Ju Av Sig I Allt Man Gör : En studie av läsförståelse i årskurs ett på gymnasieskolan, med fokus på screening, undervisning och det nationella provet i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Hanna Järpehult; [2023]
    Nyckelord :reading comprehension; screening; upper secondary school; national tests; Swedish; läsförståelse; läsförståelsescreening; gymnasieskola; nationella proven; svenska;

    Sammanfattning : Läsförståelse är av vikt för kunskapsinhämtning, men även för att kunna fungera som samhällsmedborgare i Sverige. Studier av läsförståelse är inte ovanligt men de sätter främst fokus på de lägre åldrarna. Denna studie avser i stället att bidra till kunskap om läsförståelse i gymnasieåldern. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys: Textuppgifters påverkan på elevers förmåga att lösa matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Karolina Strandman; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läsförståelse; Matematik; Problemlösning;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka utvalda svenska matematikläromedels och Skolverkets nationella provs textbaserade problemlösningsuppgifter inom området Taluppfattning och tals användning för att se om uppgifterna innehåller faktorer som påverkar elevers förståelse av textuppgifter. Studien genomfördes genom en läromedelsanalys där tre stycken svenska matematikläromedel samt nationella prov i matematik för årskurs 9 studerats. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på nationella prov i svenska i årskurs 3 : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om hur nationella prov i årskurs 3 påverkar undervisning och bedömning av elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; läsförståelse; undervisning; bedömning; professionalism; likvärdighet;

    Sammanfattning : De nationella proven i årskurs 3 har som syfte att stödja lärares bedömning och elevers kunskapsutveckling. Hur resultaten på proven används skiljer sig dock mellan olika lärare. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelsens inverkan på elevers prestationer i de nationella proven i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linus Andersson; Jonathan Hermansson Morrison; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Word problems; National exams; Reading comprehension; Regression analysis; Matematik; Textuppgifter; Nationella prov; Läsförståelse; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie med en kvantitativ ansats, i syfte att undersöka hur elevers läsförståelse kan påverka deras resultat i de nationella proven i matematik. Detta görs för att bidra med kunskap till lärare om var det är mest nödvändigt att lägga ner tid för elevers kunskapsutveckling i matematik. LÄS MER