Sökning: "nationella proven i läsförståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden nationella proven i läsförståelse.

  1. 16. Det nationella provet - ett prov för alla? : En studie av elevers åsikter om det nationella provets texthäfte i svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Fröberg Lahti; [2019]
    Nyckelord :elevåsikter; läsförståelse; nationella provet; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva) är olika kurser på gymnasiet men använder samma texthäfte i de nationella proven. Denna studie har i syfte att undersöka sva-elevers åsikter om texthäftet. LÄS MER

  2. 17. "HUR TAR MAN SIG AN EN TEXT?” : En kvalitativ studie av åtta F–3-lärares beskrivningar av sin undervisning i läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Jonsson; Ellen Hamrelius; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; konstruktivistisk kunskapssyn; undervisningsmodeller; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i årskurserna F–3 beskriver att de arbetar med läsförståelse för att eleverna ska nå målen i svenska och för att förbereda eleverna för nationella proven i årskurs 3. För att studera detta användes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 18. Förståelse är A och O! : En kunskapsöversikt om vad som stöttar grundskoleelevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Beatrice Fredholm; Linnéa Ståhl; [2019]
    Nyckelord :CORI; Läsförståelse; Läsförståelse modeller; Läsförståelsestrategier; Reciprok undervisning; Questioning the author;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi sett en bristfällig läsförståelse hos eleverna. Vissa elever läser flytande, utan att ha någon förståelse för vad de har läst. För att kunna ta till sig information måste man ha god läsförståelse. LÄS MER

  4. 19. Läsförståelse och läsarter i två centrala kunskapsmätningar : –En forskningsöversikt över svenska elevers resultat i de nationella provens och PISA-undersökningarnas läsförståelsedelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Axel Boström; Martin Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsarter; nationella proven; PISA; litteratur; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vad forskningen säger om vilken slags läsning som testas i de nationella proven och PISA, svenska elevers resultatutveckling i PISA över tid, samt att redogöra för undervisningsmetoder för läsförståelse. Resultaten visar att de läsarter som prövas i de bägge proven är relativt lika, men att vissa läsarter får olika stort utrymme i de olika proven. LÄS MER

  5. 20. Nyckeln till framgång - läsförståelsens mening : En studie om huruvida elevers resultat på de nationella proven i läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6 påverkas av deras kön och tid i Sverige samt deras läsintresse, läsvanor och upplevda läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Emmy Larsson; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; elever; årskurs 6; kön; tid i Sverige; läsvanor; läsintresse; elevers upplevda läsförståelse; nationella proven i läsförståelse; del B1 och B2; svenska; svenska som andraspråk; delprovspoäng; delprovsbetyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka huruvida elevers provresultat på de nationella proven i läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk, del B1 och B2, i årskurs 6 påverkas av olika faktorer. De faktorer som denna studie jämför elevernas provresultat med är elevernas kön och tid i Sverige samt deras läsintresse, läsvanor och upplevda läsförståelse. LÄS MER