Sökning: "nationella proven i läsförståelse"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden nationella proven i läsförståelse.

  1. 21. Nationella läsförståelseprov – på papper eller på skärm? : En studie av elevresultat på digitala läsförståelseprov gentemot pappersbaserade prov

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emelie Magnusson; [2016]
    Nyckelord :reading comprehension; digital tests; national standardized tests; läsförståelse; digitala prov; nationella prov;

    Sammanfattning : Due to the upcoming digitalization of the Swedish schools standardized national tests, the aim of this study is to compare the results of a reading comprehension test on paper versus on computer screen and to examine whether the results differ between boys and girls and between swedish and swedish as a second lanuague students, or not. Previous studies show inconclusive results, some show that students get higher results when taking a test on paper then on computer screen, some show that the results don’t differ between the two medias. LÄS MER

  2. 22. En undersökning om undervisning i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Britta Unosson; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; boksamtal; samtal; läromedel; lärare; undervisning.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete studerar hur begreppet läsförståelse framställs i vald forskning och litteratur med fokus på hur undervisning i området kan utformas för att öka elevers läsförståelse. I arbetet analyseras både boksamtal och läromedlet Läsförståelse för att se hur läsförståelse övas i dem. LÄS MER

  3. 23. Förekomst av kausalitet och röst i de nationella proven för årskurs 3 : En textanalys av läsförståelsetexterna i de nationella proven för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Fredriksson; [2015]
    Nyckelord :kausalitet; röst; läsförståelse; nationella proven för svenska och svenska som andraspråk i årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken mån som de texter som testar elevernas läsförståelse i de nationella proven för svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3 underlättar för andraspråkselever. För att kunna svara på studiens syfte så har studien begränsats till att undersöka förekomsten av kausalitet och röst i provtexterna samt vilka likheter och skillnader som finns mellan de olika analyserade texterna. LÄS MER

  4. 24. Lärares tankar kring sjunkande resultat i läsning : en kvalitativ intervjustudie utifrån internationella och nationella rapporter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Julia Andersson; Hanna Sülau; [2015]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsförståelse; läsning; lässtrategier; läsundervisning; PIRLS; PISA;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från en kvalitativ forskningsansats, där vi valt att intervjua fyra stycken lärare. Syftet med studien är att synliggöra några lärares tankar kring de sjunkande resultat som visats i de internationella och nationella undersökningarna, som PISA, PIRLS och de nationella proven i årskurs 3. LÄS MER

  5. 25. Påverkan i lärares resonemang kring bedömning av läsförståelse i engelska

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Björemark; [2014]
    Nyckelord :bedömning; efl; engelskundervisning; institutionsteori; kursplan; Lgr 11; läroplan; läsförståelse; nationella prov; påverkansfaktorer; resonemang; tankekollektiv; tankestil;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka påverkansfaktorer som blir synliga i lärares resonemang kring bedömning av läsförståelse i engelska. De påverkansfaktorer som ligger i fokus i studien är de tankestilar som förs ut till lärare via läroplan och nationella prov, men även andra påverkansfaktorer kommer att studeras. LÄS MER