Sökning: "nationella provet i samhällskunskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden nationella provet i samhällskunskap.

  1. 1. Hur möter Skolverket eleverna i klassrummet? : En undersökning av det nationella provet i samhällskunskap åk. 9 utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Richard Björnsby; [2024]
    Nyckelord :UHU; ESD; Nationella prov;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Hur är den ideala medborgaren? : En studie om medborgarideal i det nationella provet i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mårten Holmström; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; medborgarideal; demokratifostran; nationella provet i samhällskunskap;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen i den svenska skolan har en normativ uppgift i att forma morgondagens medborgare vilket gör skolämnet till ett intressant analysobjekt. Vilka medborgare man vill ha i samhället är och har länge varit en omdebatterad fråga. LÄS MER

  3. 3. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  4. 4. Att pröva kunskap : Om likvärdigheten i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Kamilla Lundborg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Likvärdigheten i den svenska skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå skolans mål, men frågan är om elever ges möjlighet att testas i samma eller likvärdiga kunskaper. Syftet med studien är att undersöka likvärdigheten i skolan, utifrån vilken kunskap som testas i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. Nationellt prov som medel för likvärdig bedömning i Samhällskunskap A

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Knudsen; Henrik Nilsson; [2010]
    Nyckelord :frirum; likvärdig bedömning; nationellt prov; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka vilken plats ett nationellt prov skulle kunna ha i Samhällskunskap A. Vi försöker besvara hur ett nationellt prov kan påverka en likvärdig bedömning och det lokala frirummet. LÄS MER