Sökning: "nationella provet i svenska grund"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden nationella provet i svenska grund.

  1. 16. Skrivförmåga i förfall? : En undersökning av elevers argumenterande skrivande 2002 och 2012

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emilie Tengbom Zetterman; [2014]
    Nyckelord :Elevtext; nationella prov; skrivförmåga; funktionell grammatik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att pröva hypotesen att elevers skrivförmåga har försämrats mellan år 2002 och år 2012. Hypotesen är uppställd utifrån en samstämmig debatt i media de senaste åren om en negativ utveckling av svenska elevers skrivförmåga. LÄS MER

  2. 17. Mellan sabeln och väggen - Om hur lärare och elever uppfattar olika bedömningsformer inom utbildningen i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miguel Gabard; [2014]
    Nyckelord :Svenska för invandrare; formativ bedömning; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om problematiken iarbetet med omdömen och framför allt i arbetet med den summativa och den formativa bedömningens -även kallade bedömning av lärande respektive bedömning för lärande– implementering under lärandeprocessen. Det handlar också om att de krav som sfi-lärarna och sfi-eleverna har på sig att uppfylla kunskapsmålenkan betraktas som grunden till problematiseringen. LÄS MER

  3. 18. ”Palla göra något svårt” : En undersökning av elevers resonemang vid valet av skrivuppgift på nationella provet i Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Negin Shahsavar; [2011]
    Nyckelord :nationella prov; svenska B; gymnasieelever; skrivpedagogik; skrivande; skrivuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever resonerar kring valet av skrivuppgift på nationella provet i svenska B. Vad är viktigast när de gör sitt val och vad får detta för skrivpedagogiska konsekvenser? Könsmässiga skillnader i elevernas resonemang tas också upp och diskuteras. LÄS MER

  4. 19. MVG= kvalitet? : En textanalytisk undersökning av högbetygstexter från årskurs 9 och Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Pehrsson; [2011]
    Nyckelord :Textlingvistik; grundskola; gymnasieskola; textanalys; bedömning; textkvalitet;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras högbetygstexter som producerats av elever under det nationella provet i svenska för grundskolans årskurs 9. Ett syfte är att undersöka huruvida texterna som grupp uppvisar ”högbetygsdrag”; ett annat att i materialet studera skillnader mellan flickors och pojkars högbetygstexter. LÄS MER

  5. 20. Argumentation i skolan - för att klara de nationella proven i svenska i årskurs fem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Palm; [2010]
    Nyckelord :argumentation; nationella prov; argumentationsanalys; identitesutveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte �r att unders�ka vad barn i en skola i ett m�ngkulturellt samh�lle beh�ver f�r att de ska klara av att argumentera. F�r att komma fram till mitt resultat har jag anv�nt mig av observationer och kvalitativa intervjuer. LÄS MER