Sökning: "nationella provet i svenska grund"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden nationella provet i svenska grund.
16. Skrivförmåga i förfall? : En undersökning av elevers argumenterande skrivande 2002 och 2012
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Undersökningens syfte är att pröva hypotesen att elevers skrivförmåga har försämrats mellan år 2002 och år 2012. Hypotesen är uppställd utifrån en samstämmig debatt i media de senaste åren om en negativ utveckling av svenska elevers skrivförmåga. LÄS MER
17. Mellan sabeln och väggen - Om hur lärare och elever uppfattar olika bedömningsformer inom utbildningen i svenska för invandrare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om problematiken iarbetet med omdömen och framför allt i arbetet med den summativa och den formativa bedömningens -även kallade bedömning av lärande respektive bedömning för lärande– implementering under lärandeprocessen. Det handlar också om att de krav som sfi-lärarna och sfi-eleverna har på sig att uppfylla kunskapsmålenkan betraktas som grunden till problematiseringen. LÄS MER
18. ”Palla göra något svårt” : En undersökning av elevers resonemang vid valet av skrivuppgift på nationella provet i Svenska B
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever resonerar kring valet av skrivuppgift på nationella provet i svenska B. Vad är viktigast när de gör sitt val och vad får detta för skrivpedagogiska konsekvenser? Könsmässiga skillnader i elevernas resonemang tas också upp och diskuteras. LÄS MER
19. MVG= kvalitet? : En textanalytisk undersökning av högbetygstexter från årskurs 9 och Svenska B
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna undersökning studeras högbetygstexter som producerats av elever under det nationella provet i svenska för grundskolans årskurs 9. Ett syfte är att undersöka huruvida texterna som grupp uppvisar ”högbetygsdrag”; ett annat att i materialet studera skillnader mellan flickors och pojkars högbetygstexter. LÄS MER
20. Argumentation i skolan - för att klara de nationella proven i svenska i årskurs fem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsens syfte �r att unders�ka vad barn i en skola i ett m�ngkulturellt samh�lle beh�ver f�r att de ska klara av att argumentera. F�r att komma fram till mitt resultat har jag anv�nt mig av observationer och kvalitativa intervjuer. LÄS MER