Sökning: "nationella provet svenska år 9"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden nationella provet svenska år 9.

  1. 1. Nationella prov – ett mål i sig? : Svensklärares arbete inför de nationella proven i grundskolans årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alva Brodersen; Laura Zaki; [2023]
    Nyckelord :washbackeffekten; nationella prov; svenska; årskurs 9; bedömning; likvärdighet; omfattning; kursplan;

    Sammanfattning : De nationella provens betydelse för betygsättningen i grundskolans årskurs 9 skärptes i Skollagen år 2018 genom en formulering om att de ska särskilt beaktas (Skollagen 2010:800, 20a). Denna omformulering har i tidigare forskning visat sig i hur en allt större andel lärare upplever att dessa prov påverkar undervisningen i en hög grad. LÄS MER

  2. 2. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER

  3. 3. Sättas på prov : En systematisk genomgång av nationella provets betydelse för slutbetyget för elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johannes Doerr; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; nationellt prov; high-stakes-test; betyg; matematik; slutbetyg;

    Sammanfattning : Under våren 2020 ställdes det nationella provet i matematik, för årskurs 9, in som en följd av Coronapandemin. Det nationella provet i svenska genomfördes som vanligt. LÄS MER

  4. 4. Talängslan vid muntliga framställningar i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Angelica Uhlin; [2017]
    Nyckelord :Talängslan; muntliga framställningar; redovisningar i skolan; muntliga framträdanden; obehag inför att tala; redovisningsstrategier;

    Sammanfattning : I dagens skola är det mycket som har förändrats jämfört med förut. Eleverna ska vara mer delaktiga och ta mer eget ansvar, de ska även kunna föra fram sin talan och behärska att tala inför andra. Det är inte alltid det lättaste speciellt inte när man är en talängslig person som inte gillar att vara i centrum. LÄS MER

  5. 5. Motsvarar en högre språklig utvecklingsnivå ett högre betyg på nationella provet? : En jämförelse mellan elevers språkliga utvecklingsnivå och betyg på nationella provet i Svenska som andraspråk i år 9

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lotta Lantz; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; bedömning; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se om en högre språklig utvecklingsnivå ger ett högre betyg från läraren på den skriftliga delen av nationella provet i svenska som andraspråk i årskurs 9 eller om det är andra områden som är viktigare för vilket betyg texten får av läraren. Jag analyserar femton skriftliga uppsatser från nationella provet med hjälp av en analysmodell som jag har tagit fram utifrån en variant av performansanalys och bedömningsanvisningar för nationella provet. LÄS MER