Sökning: "nationellt gymnasieprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden nationellt gymnasieprogram.

  1. 1. "Vi är ju här för elevernas skull"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Marika Ekström Kinnebrand; Fritiof-Elias Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Social Cognitive Career Theory; Self-efficacy; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledning; Skolmisslyckande;

    Sammanfattning : Uppemot en sjättedel av de som elever som gick ut grundskolan vårterminen 2022 saknade behörighet till ett nationellt gymnasieprogram och fick istället söka sig till ett av de introduktionsprogram gymnasieskolan erbjuder. Av de elever som börjar intro-duktionsprogrammet är det mer än hälften som stannar längre än ett år för att bli behöriga till ett nationellt program. LÄS MER

  2. 2. Min dröm är att ta studenten : En studie om svenska språkets påverkan på unga kvinnors gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriel Frisell; Erteine Muco; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; IMS; Kvinnliga elever; Påverkade val; Svenskkunskaper;

    Sammanfattning : Ett val är aldrig helt fritt från påverkansfaktorer. Ibland är de medvetna och ibland omedvetna. I denna studie har vi undersökt hur inlärningen av det svenska språket påverkar kvinnliga elever som går språkintroduktion i deras gymnasieval samt deras syn på detta. LÄS MER

  3. 3. Särskild begåvning i ämnet samhällskunskap : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares uppfattningar om särskilt begåvade elever i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Albin Fahgén; [2022]
    Nyckelord :civics; teachers; perceptions; gifted pupils; giftedness; samhällskunskap; lärare; uppfattningar; särskild begåvning; särbegåvning;

    Sammanfattning : I takt med att intresset för hög prestation ökat såväl nationellt som internationellt har även intresset för olika elevgruppers och elevtypers olika behov och förutsättningar ökat. En elevtyp som emellertid lyfts fram som outforskad, inte minst i en nationell kontext, är de elever som är särskilt begåvade eller särbegåvade. LÄS MER

  4. 4. Sömnkvalitet och psykiskt välmående hos elever som går NIU jämfört med vanliga gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Hampus Bergström; Petter Wanjura; [2022]
    Nyckelord :Sömn; sömnkvalitet; psykiskt välmående; gymnasie; NIU; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna uppsats ämnar undersöka om det finns någon skillnad mellan upplevd sömn och upplevt psykiskt välmående hos elever som går NIU gymnasium jämfört med elever som inte går NIU. -  Skiljer sig sömnvanorna åt mellan elever på NIU och elever som inte går på NIU? -  Finns de någon skillnad i upplevt psykiskt mående hos elever på NIU jämfört med elever som inte går på NIU?-  Finns det någon korrelation mellan upplevd sömn och upplevt psykiskt välmående? Metod Metoden som använts för att genomföra denna studien är av kvantitativ ansats bestående av enkäter som metod för datainsamling. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av stödinsatser : Hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram upplever stödinsatser och delaktighet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Gren; Marlene Mathis; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Categorical perspective; Participation; Pathogenic perspective; Relational perspective; Salutogenic perspective; Special education; Students experiences; Support measures; Delaktighet; Elevers upplevelser; Kategoriskt perspektiv; Patogent perspektiv; Relationellt perspektiv; Salutogent perspektiv; Specialpedagogik; Stödinsatser; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Målsättningen med föreliggande studie är att bidra med kunskap om elevers upplevelser av stödinsatser och delaktighet i grundskolan. Det är sällan som elevernas upplevelser lyfts fram i forskning och syftet med denna studie är därför att belysa hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram, ser på de stödinsatser de fått, eller önskat att de fått, i grundskolan samt deras upplevelse av delaktighet under samma period. LÄS MER