Sökning: "nationellt varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden nationellt varumärke.

  1. 1. Skoglig certifiering, inverkan på företag och skogsägarföreningar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Lovisa Eriksson; Jakob Nowik; [2023]
    Nyckelord :EU; FSC; lönsamhet; PEFC; skoglig certifiering;

    Sammanfattning : Det svenska skogsbruket har under senaste åren blivit inriktat mot en breddad syn på hållbarhet genom en rad lagförändringar som ställer krav på skogsägare. Skogsägare kan genom skogscertifieringsorganisationerna FSC och PEFC certifiera sig och visa att markägaren ställer högre krav på sitt skogsbruk än vad lagen kräver. LÄS MER

  2. 2. Byggherrens nytta av god bygglogistik

    Master-uppsats, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Jakob Dybjer; [2020]
    Nyckelord :Byggherre; Bygglogistik; Drivkrafter; Försörjningskedja; Logistik; Nyttor; Offentliga aktörer; Upphandlingsstrategi; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this master thesis is to investigate the developer’s needs and benefits of managing building logistics at an early stage and understand how the management of construction logistics can influence the choice of procurement strategy. Problem: Today, there is a gray area in the construction industry between the logistics solutions and the needs that the developer must fulfill. LÄS MER

  3. 3. "Once Upon A Time In Scandinavia" : Nordic noir som gränsöverskridande public service

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Johan Magnéli; [2017]
    Nyckelord :Nordic noir; public service; Sveriges television; nationellt; transnationellt; genre; narrativanalys; Blå ögon; Midnattssol; funktionalism;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte var att undersöka hur Sveriges television (SVT) speglas och påverkas som en public service-organisation genom sin produktion av tv-serier tillhörande Nordic noir-genren. Eftersom att ingen liknande studie utförts i en svensk kontext utgör denna studie ett välbehövt bidrag. LÄS MER

  4. 4. Sveriges image som varumärkesstrategi : En studie om hur bageriföretag använder sig av Sveriges image för att förstärka sitt varumärke

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sonia Celis; [2016]
    Nyckelord :Country of origin; varumärkesstrategi; Sveriges image; Business Sweden; nationellt varumärke;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur bageriföretag använder sig av Sveriges image och vilka egenskaper kopplas till deras varumärke. Vidare vill denna studie skapa förståelse på hur ett lands image kan användas som en varumärkesstrategi. LÄS MER

  5. 5. Take Away, etik och konsumtion : En kvalitativ studie om tre kaffekedjors visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marie Eklund; Agnes Nemeth; [2015]
    Nyckelord :förpackningsdesign; visuell kommunikation; visuell konsumtion; varumärke; differentiering; semiotik; etisk konsumtion; marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Problemet som den här uppsatsen undersöker är att det finns många varumärken som har liknande erbjudanden till konsumenter, vilket gör det intressant att studera hur varumärken differentierar sig gentemot varandra och hur konsumenterna uppfattar varumärkenas visuella kommunikation utifrån konsumenternas konsumtionsvanor. Samtidigt finns det i dag många företag som försöker kommunicera sina etiska ståndpunkter via förpackningsdesignen. LÄS MER