Sökning: "natur lekar"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden natur lekar.

  1. 1. Mångfunktionella lekytor i den urbana staden : en studie av hur funktionerna lek och ekosystemtjänster samverkar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Maja Billing; Maja Hansson Brusewitz; [2023]
    Nyckelord :Mångfunktionella ytor; ekosystemtjänster; lekvärden; lekmiljö; hållbara städer;

    Sammanfattning : Den ökade urbaniseringen medför flera hållbarhetsutmaningar gällande utvecklingen av våra städer och samhällen. Förtätning är det rådande stadsbyggnadsidealet då det anses hantera urbaniseringstrenden utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Riskfylld lek : Barns möjligheter att utmana sig och ta risker på förskolans utegård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Martinsson; Elin Korpås; [2021]
    Nyckelord :riskfylld lek; förskola; utegård; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Riskfylld lek är en komplex fråga i dagens samhälle som handlar om balansgången mellan barnens säkerhet och den positiva utveckling som riskfylld lek ger. Studien handlar om riskfylld lek och hur det möjliggörs på förskolors utegårdar samt hur förskollärare resonerar kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Skolgården : ur barnens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Klein; [2018]
    Nyckelord :Skolgården; Barnens perspektiv;

    Sammanfattning : I min studie har jag att undersökt barnets perspektiv av sin skolgård. Det är viktigt att ta vara på barnens upplevelser och deras perspektiv samt att lyssna på vad de har att säga. Jag vill ta reda på deras upplevelser med hjälp av olika områden och kategorier som finns på skolgården. LÄS MER

  4. 4. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Henrik Fjärstedt; Sara Svedberg; [2018]
    Nyckelord :Brädspel; Flora och Fauna; Förskola; Förskollärare; Naturfenomen; Proximala utvecklingszonen; Sociokulturell teori; Spelmekanik;

    Sammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER

  5. 5. "Göra vad de vill, springa som galningar" : En kvalitativ studie om utomhusmiljöns betydelse för barns lek och lärande

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jonna Turesson; Andrea Lind; [2018]
    Nyckelord :Utomhusmiljön; Lek; Lärande; Material; Fantasi; Utomhuspedagogik; Förskollärare;

    Sammanfattning : I denna studie har förskollärares föreställningar om utomhusmiljön varit i fokus. Syftet har varit att undersöka hur förskollärare beskriver utomhusmiljön betydelse för barns lek och lärande. LÄS MER