Sökning: "natur och djur"

Visar resultat 16 - 20 av 248 uppsatser innehållade orden natur och djur.

  1. 16. Hur påverkas fladdermöss av bytet till LED från traditionella ljuskällor? : En jämförelse mellan olika ljuskällors påverkan på fyra arter av fladdermöss i Karlstads kommun

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jennifer Lehikoinen; [2023]
    Nyckelord :Chiroptera; bats; LED; light pollution; artificial lighting; ALAN; Chiroptera; fladdermöss; LED; ljusföroreningar; artificiell belysning;

    Sammanfattning : Ljusföroreningar är ett stort framväxande problem och då fladdermöss oftast är nattaktiva erfaras de ingå i den taxa som påverkas mest. LED-belysning blir allt vanligare i gatubelysning och utstrålar bland annat inget UV-ljus jämfört med traditionella ljuskällor som utstrålar UV-ljus och därmed förändrar insekters- och potentiellt fladdermössens beteende. LÄS MER

  2. 17. Temporal trends of 4-Hydroxychlorothalonil in maternal serum samples, 1997-2015

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Elin Wällstedt; [2023]
    Nyckelord :Biomonitoring; human exposure effects; environmental exposure; fungicide; pregnancy; pregnant women; chlorothalonil; CHT; 4-hydroxy-chlorothalonil; 4-OH-CHT; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Agricultural fungicides are extensively used for infestation control, resulting in residues of these compounds in food. Human exposure to environmental contaminants might occur via different routes, such as inhalation, skin contact, or ingestion. Exposure to several pesticides has been associated with adverse human health outcomes. LÄS MER

  3. 18. Att läka i naturen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Grahn; [2023]
    Nyckelord :nature-and animal assisted therapy; mental illness; coping; biopsychosocial model; psychiatric care; patient experiences; natur- och djurunderstödd terapi; psykisk ohälsa; biopsykosocial modell; psykiatrisk vård; patientupplevelser; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine four female patients' experiences of two different types of health care facilities. The patients had been treated for psychiatric disorders in a psychiatric patient facility in a hospital environment and also in a nature- and animal assisted healthcare facility. LÄS MER

  4. 19. Mellan ideal och vetenskap: bild-textdissonanser i framställningar av djur i Svenska Familj-Journalen 1877–1882

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Andrén; [2023]
    Nyckelord :Animals; animal welfare movement; Darwin; illustrated newspapers; illustrations; image-text divergences; imagetext; nature conservation movement; nature-culture; scientific discourses; zoology; 19th century; Djur; djurskyddsrörelsen; Darwin; illustrerade tidskrifter; illustrationer; bild-textdissonanser; imagetext; naturskyddsrörelsen; natur-kultur; vetenskapliga diskurser; zoologi; 1800-tal;

    Sammanfattning : This thesis examines the Swedish 19th century family magazine, Svenska Familj-Journalen, and the interaction between bourgeois attitudes, science, and depictions of animals. My main purpose is to demonstrate how image-text divergences can discover ruptures between 19th century bourgeoise ideology and science. LÄS MER

  5. 20. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Davidsson; Isabell Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskola; förskollärares uppfattningar; förskollärares förutsättningar.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER