Sökning: "natur och djur"

Visar resultat 6 - 10 av 248 uppsatser innehållade orden natur och djur.

  1. 6. Staden i naturen : En studie kring vegetationens betydelse för det urbana rummet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Filip Andersson; Erik Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Ecosystem; Urban biodiversity; Biodiversity; Spontaneous vegetation; wild nature; knowledge; Ekosystem; Urban biodiversitet; Biologisk mångfald; Spontan vegetation; vild natur; kunskap;

    Sammanfattning : I en värld där djur- och växtarter minskar som en konsekvens av att urbaniseringen ökar står planeringspraktiken inför ett dilemma. Biologiska och ekologiska värden tenderar att ställas mot estetiska och ekonomiska parametrar i planeringsprocesser, vilket gör att flora och fauna i en hög utsträckning marginaliseras. LÄS MER

  2. 7. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Johannesson; Aida Nalukenge; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskollärare; fenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 8. Ecological impacts of dam removal in Swedish inland waters : Effects on water chemistry and fish demography

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Ekman; [2023]
    Nyckelord :biology; ecology; dam removal; Sweden; impact; inland waters; ecosystem; water chemistry; fish demography; Perca fluviatilis; European perch; biologi; ekologi; dammutrivning; Sverige; påverkan; inlandsvatten; ekosystem; vattenkemi; fiskdemografi; Perca fluviatilis; abborre;

    Sammanfattning : Dams play an important role in our society, but their negative impacts on aquatic ecosystems have led to a need for conservation efforts to mitigate the negative effects. In some instances, dam removal has been suggested to be the most economically and ecologically beneficial restoration method to improve longitudinal connectivity. LÄS MER

  4. 9. Betesmönster hos älg (Alces alces) vintertid i fjällnära skog : En studie av födoval i relation till trädslagssammansättning och habitat

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ella Hambeson; [2023]
    Nyckelord :Food choice; Alces alces; forested mountainous terrain; winter diet; selection; Betesval; Alces alces; fjällnära skog; vinterföda; selektion;

    Sammanfattning : Browsing patterns in large herbivorous mammals are complex and decisions regarding food items occur at different levels depending on internal or external factors such as energy requirements and available food sources. A broader understanding of the behavior of animals living in habitats of economic interests for humans enables human exploitation with as little impact as possible on the animals' habitats. LÄS MER

  5. 10. Varför utomhuspedagogik i biologi? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Jozic; Masuda Orozgani; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lågstadiet; Europa;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen LGR22 i biologi (Skolverket 2022) står det att eleverna ska kunna förstå samband i naturen och utveckla sin kunskap om miljön och naturen. För att uppnå detta kan pedagogen gå till väga på olika sätt. Men under många år tillbaka och än idag har skolan arbetat med utomhuspedagogik i biologi. LÄS MER