Sökning: "natur pedagogik förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden natur pedagogik förskola.

  1. 11. Olika utomhusmiljöer i förskolan : barns grovmotoriska aktiviteter och förskollärarnas beskrivningar av hur barns hälsa kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Alfredsson; Karin Granefelt; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; grovmotorik; förskolans gård; skog; natur; utomhusmiljöer; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : Det finns enligt flera forskare fördelar med utomhuspedagogik då detta ger barn olika möjligheter till att uppleva och lära sig med hela kroppen för att genom det förebygga fysisk ohälsa, (Fjortoft 2001, Cooper 2015, Coe 2016, Harper 2017, Kaplan 2001). Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen. LÄS MER

  2. 12. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  3. 13. Den fysiska miljöns påverkan på barns lek ur pedagogens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Natalie Bruun Sjöstrand; Sandra Jonsson; [2020]
    Nyckelord : lek; fysisk miljö; förskola; rum; färgsättning; pedagoger; affordance; handlingserbjudande ;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare som är verksamma i nybyggda arkitektritade förskolor anser att den fysiska miljön påverkar barnens lek. Syfte är att skapa större kunskap om hur den fysiska miljön i förskolan fungerar som en plats för lek. LÄS MER

  4. 14. Naturen i förskolan : pedagogers syn på arbetet med och vistelsen i naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Nöller; [2020]
    Nyckelord :naturen; förskola; barn; hälsa;

    Sammanfattning : Forskningen som lyfts fram i den här studien visar att vistelse i natur har positiv påverkan på barn när det gäller utbildning, socialt samspel fysik, psykisk hälsa samt stresshantering. Samtidigt tyder mycket på att barn idag har mindre kontakt med naturen idag då andra aktiviteter tar över samt att naturen för många idag är mindre lättillgänglig. LÄS MER

  5. 15. Förskoleverksamhet med djur : En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Jonsson; Josefine Larsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; djur; empati; ansvar; interaktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar vad pedagoger anser påverkar barn av interaktion mellan barn och djur i förskolan. Genom sammanlagt åtta intervjuer med förskollärare och barnskötare som arbetar med djur på olika vis på tre olika svenska förskolor, undersöks hur pedagogerna uppfattar att barn påverkas genom att arbeta med djur i förskolan. LÄS MER