Sökning: "natural language interaction"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden natural language interaction.

  1. 1. ChatGPT - medspelare eller motståndare? : En kvalitativ studie om ChatGPTs möjligheter och utmaningar inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Thelin; Anton Enetjärn; Kerstin Ehiwe; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence; Ethics; Law; Acceptance; Higher Education; Chatbots; Opportunities; Challenges; Teachers; ChatGPT; Artificiell intelligens; Etik; Lag; Acceptans; Högre utbildning; Chattbotar; Möjligheter; Utmaningar; Lärar;

    Sammanfattning : ChatGPT är inte en vanlig AI-chatbot; det är ett kraftfullt verktyg som har tränats för att skapa naturligt språk och kan tillämpas inom högre utbildning. Genom sin förmåga att kunna generera text och svara på frågor kan det vara en ovärderlig tillgång för lärare. LÄS MER

  2. 2. Exploring Knowledge Vaults with ChatGPT : A Domain-Driven Natural Language Approach to Document-Based Answer Retrieval

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Mathias Hammarström; [2023]
    Nyckelord :Human-computer-interaction; NLP; LLM; ChatGPT; Question-Answering; Information-Retrieval.; Människa-dator interaktion; NLP; LLM; ChatGPT; Question-Answering; Information-Retrieval.;

    Sammanfattning : Problemlösning är en viktig aspekt i många yrken. Inklusive fabriksmiljöer, där problem kan leda till minskad produktion eller till och med produktionsstopp. Denna studie fokuserar på en specifik domän: en massafabrik i samarbete med SCA Massa. LÄS MER

  3. 3. Prompt-learning and Zero-shot Text Classification with Domain-specific Textual Data

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Hengyu Luo; [2023]
    Nyckelord :prompt-learning; zero-shot; few-shot; text classification; domain-specific; retail sector domain; customer-agent interaction; transformer; large language models; ChatGPT; natural language processing; machine learning; deep learning;

    Sammanfattning : The rapid growth of textual data in the digital age presents unique challenges in domain-specific text classification, particularly the scarcity of labeled data for many applications, due to expensive cost of manual labeling work. In this thesis, we explore the applicability of prompt-learning method, which is well-known for being suitable in few-shot scenarios and much less data-consuming, as an emerging alternative to traditional fine-tuning methods, for domain-specific text classification in the context of customer-agent interactions in the retail sector. LÄS MER

  4. 4. Explainability to enhance creativity : A human-centered approach to prompt engineering and task allocation in text-to-image models for design purposes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Celina Burlin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As the power, utility, and prevalence of generative AI technologies continue to grow, the debate on whether and how designers should incorporate text-image models into the design process is gaining momentum. To ensure productivity, creativity, and human values, this project seeks to address design interaction and task allocation between designers, and generative AI models become essential. LÄS MER

  5. 5. Tillgängliga AI-verktyg och -tekniker för att automatisera uppgifter som hindrar lärare inom högre utbildning från att undervisa : En strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Mattias Bengtsson; Daniel Sandgren; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine learning; Curriculum development; Course design; Course evaluation; Autograding; Higher education; University; College; artificiell intelligens; maskininlärning; läroplanutveckling; kursdesign; kursutvärdering; automatisk rättning; högre utbildning; universitet; högskola;

    Sammanfattning : Denna strukturerade litteraturstudie undersöker vilka verktyg och tekniker relaterade tillartificiell intelligens (AI) som kan understödja lärare genom att överta repetitiva ochtidskrävande administrativa uppgifter som ligger utanför den direkta interaktionen mellanlärare och student. Genom att granska tillgänglig forskning inom detta område kartläggervi dessa. LÄS MER