Sökning: "naturförskola"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet naturförskola.
1. "Jag tycker om att snurra ute...Det känns skönt i mitt hjärta" : En kvalitativ studie om barns perspektiv och barnperspektiv på utomhusvistelsen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur barn upplever och förhåller sig till utomhusvistelse i en naturförskola respektive förskola utan specifik inriktning. Detta har utformats med stöd av följande frågeställningar: Hur upplever barnen i respektive förskola utomhusvistelsen? Hur leker barnen i respektive förskola i samband med deras utomhusvistelse? Studien har tagit sin utgångspunkt ur två kvalitativa metoder, nämligen fokusgruppintervjuer och strukturerade observationer med stöd av observationsscheman. LÄS MER
2. Fantasi, fantasi, fantasia! : att lära barn naturvetenskap på ett äventyrligt sätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare kan använda sig av äventyrspedagogik för att synliggöra ett naturvetenskapligt fenomen. Fokus kommer ligga på förskollärarens kommunikation gentemot barngruppen, samt hur barnen reagerar på och tar emot det naturvetenskapliga fenomenet. Studien utgår från en kvalitativ ansats. LÄS MER
3. Naturen som undervisningsarena : En didaktisk studie om förskollärares erfarenheter och upplevelser inom utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisning kan bedrivas utomhus. I studien intervjuas fyra förskollärare verksamma i uteförskolor och förskolor med uteprofilering. Vi vill lyfta deras erfarenheter och upplevelser om undervisning utomhus. LÄS MER
4. Förskolebarns inflytande i utomhusmiljön : -för de har väl ett inflytande?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Den här studien undersöker i vilken utsträckning barn på förskolor har möjlighet till inflytande i den utomhuspedagogiska verksamheten samt hur det inflytandet ser ut, det vill säga hur pedagogerna arbetar för att ge barnen inflytande. Det undersöks genom att göra enskilda intervjuer med sex förskollärare, tre från en naturförskola och tre från en förskola utan speciell inriktning, men båda är kommunala. LÄS MER
5. Framtidens energieffektiva förskola : Gestaltning och formgivning av en naturförskola i passivhusteknik
M1-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Daggkåpan är en förskola som projekterats i passivhusteknik. Förskolan är en naturförskola, vilket främst innebär att i stort sett all verksamhet bedrivs utomhus. Byggnaden är i två plan vilket gör att tomtarean kan utnyttjas till mer utomhusvistelse. Förutsättningar för att bedriva verksamheten inomhus finns även. LÄS MER