Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Undervisning utomhus inom naturkunskap i förskolan : Hur ser förskollärare på undervisning inom naturkunskap och ekologisk hållbar utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustav Kenttä Granberg; Jacob Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; undervisning; utomhusundervisning; naturkunskap; ekologisk hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om förskollärares olika perspektiv på utomhusundervisning inom naturkunskap och ekologisk hållbar utveckling i förskolan. Studiens forskningsfrågor är hur upplever förskollärare att undervisa utomhus? Och vilka för/nackdelar finns det med att bedriva undervisning inom naturkunskap och hållbar utveckling utomhus? Studien är relevant eftersom undervisning beskrivs ofta i både förskolans läroplan och skollagen. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns syn på utemiljön : Barns perspektiv på vuxnas närvaro i lek och utomhusmiljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Schüler; Kenny Larsen; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; preschool; children’s perspective; adult interaction; play; Utomhusmiljö; förskola; barns perspektiv; vuxennärvaro; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring förskolebarns syn på sin utomhusmiljö i relation till vuxnas närvaro och miljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande. Insamling av empirisk data grundade sig i två steg, fotografering av förskolegårdarna utförd av barnen själva och kvalitativa intervjuer med utgångspunkt i bilderna och semistrukturerade frågor. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares nyttjande av naturbaserad närmiljö : En didaktisk undersökning om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jonas Awan; Tanya Wettervik; [2018]
    Nyckelord :Early childhood educat*; outdoor activities; outdoor education; Didaktik; förskola; förskollärare; naturbaserad närmiljö; natur och miljö; utomhusundervisning; varierad lärmiljö;

    Sammanfattning : Samtidigt som barn blir allt mer stillasittande är inte heller förskolläraresundervisningsuppdrag tydligt i den naturbaserade närmiljön. Trots kunskap omutevistelsens positiva aspekter på barns utveckling saknas det en bild av hur svenskaförskollärare applicerar denna kunskap i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Om vi inte går ut blir vi gnälliga : en studie om utevistelse på förskolans gård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Ahlgren-Wallin; Frida Allhage; [2018]
    Nyckelord :Utevistelse; utomhuspedagogik; förskola; förskolegård;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan anses utevistelsen vara betydelsefull och viktig för barns hälsa och välbefinnande och en självklar del av verksamheten. En stor del av verksamhetens tid spenderas ute på förskolans gård. LÄS MER