Sökning: "naturkunskap"
Visar resultat 6 - 10 av 184 uppsatser innehållade ordet naturkunskap.
6. Kunskapsemfaser i naturkunskapsböcker : En analys av hur naturkunskapsböcker speglar demokratiska värderingar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
7. Evolutionsteorin på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Evolutionsteorin är fundamental för att förstå vetenskapsområdet biologi. Teorin har som grund att individers egenskaper kan ärvas till avkommor, att det finns en variation mellan individers egenskaper och att vissa egenskaper gynnar överlevnad och reproduktion bättre än andra. LÄS MER
8. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER
9. Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). LÄS MER
10. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER