Sökning: "naturorienterande ämnen och faktatexter."

Hittade 3 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen och faktatexter..

  1. 1. Reciprok undervisning i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michaela Winther; Eva Aluko; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; Lässtrategier; Textsamtal; Reciprok undervisning; Metakognition;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka hur lärare på en skola arbetar med reciprok undervisning med elever i årskurserna 2, 4 och 5. Arbetets syfte är att få en uppfattning om hur undervisningen kan se ut. För att åskådliggöra detta utifrån flera perspektiv har vi utfört en kombination av metoder för datainsamling. LÄS MER

  2. 2. Att fatta fakta : Mellanstadielärares syn på läsförståelse av faktatexter inom NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Adelisa Kasapovic; Frida Alexandersson; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; Lärare; Förhållningssätt; Faktatext; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Läsförståelse krävs för lärande. I de naturvetenskapliga ämnena ska elever lära sig tolka och samtala om faktatexter, samt bli bevandrade i ämnesrelaterade begrepp. Denna studie undersöker mellanstadielärares uttryckta förhållningssätt till läsförståelseundervisning av faktatexter i naturorienterande ämnen. LÄS MER

  3. 3. Multimodala metoders betydelse för begreppsanvändningen. : En studie som undersöker hur multimodala metoder kan användas vid skapandet av faktatexter inom naturvetenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennie Kristensson; Elin Larsson; Louise Andersson; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; artefakt; mediering; stöttning; cirkelmodellen; multimodala metoder; begreppsanvändning; naturorienterande ämnen och faktatexter.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förenklas ofta begrepp i de naturorienterande ämnena för eleverna, vilket kan vara en orsak till svårigheten med att förstå begreppen, dess betydelse och hur de kan användas i en kontext. Denna studies problemområde har som utgångspunkt att naturvetenskapliga begrepp inte används av eleverna när de skriver faktatexter. LÄS MER