Sökning: "naturorienterande ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen.

  1. 1. Abstrakta begrepp i NO-salen : En trestegsmodell för ökad begreppsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Azra Demirovic; Caroline Erander; [2024]
    Nyckelord :elementary school; science education; conceptual formation; conceptual understanding; pedagogical methods; exploratory methods; communication.;

    Sammanfattning : Swedish students in grades 4 and 8 have maintained a consistent performance in natural science based on the TIMSS assessments conducted in 2019 and 2015. However, results from the Swedish School Inspectorate suggest a low level of interest among students in the subject of natural science. LÄS MER

  2. 2. ”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ulf Sparredal; [2023-09-11]
    Nyckelord :vuxenutbildning; komvux; läromedel; läroböcker; läromedelsforskning; språkteknologi; svenska som andraspråk; flerspråkighet; vård- och omsorgsprogrammet; Omvårdnad 1;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna undersöks med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder där de senare består i att vuxna andraspråkselever som studerar vård- och omsorgsprogrammets kurser inom kommunal vuxenutbildning läser, gör markeringar i och kommenterar på två texter i läroboken. LÄS MER

  3. 3. Skrivande är väl ingen konst. Eller? : En undersökning om hur textskapande i de naturorienterande ämnena i årskurs 4–6 kan främja lärandet i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Joel Antti; Ylva Törneman; [2023]
    Nyckelord :Textskapande; skrivande; naturorienterande ämnen; naturvetenskap; scientific literacy; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Textskapande kan ses som ett viktigt redskap för elevers kunskapsutveckling i naturvetenskap. Textskapande i de naturorienterande ämnena är också ett av de sätt med vilket elever kan närma sig en scientific literacy. LÄS MER

  4. 4. Undersökande arbetssätt inom de naturorienterande ämnena : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; inlärningsmetod; naturorienterande ämnen; grundskolans tidigare år.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar undersökande arbetssätt i de naturorienterande ämnena med fokus på grundskolans tidigare år. Inom utbildningspolitiken är en grundläggande fråga hur man undervisar i de naturorienterande ämnena på bästa sätt och den demokratiska rättighet som innefattas av att elever får möjlighet att utveckla naturvetenskapliga färdigheter för att kunna vara aktiva i samhällsutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Lära att läsa – och läsa för att lära : Hur svensklärares undervisning av lässtrategier synliggörs och beskrivs i syfte att främja läsförståelse av naturorienterad sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nilsson; Emelie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; svenskdidaktik; sakprosa; ämneslitteracitet; ämnesövergripande arbetssätt; ämnesintegrerat arbetssätt; naturorienterande läromedelstexter; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie haft som syfte att undersöka och förklara om och i så fall hur mellanstadielärare, med behörighet i svenska och naturorienterande ämnen, undervisar om sakprosatexter inom ämnet svenska som förberedelse för läsning i naturorienterande ämnena. Baserat på vår yrkeserfarenhet är bakgrunden till denna studie att elever verkar sakna lässtrategier för att tillägna sig de begreppstäta och abstrakta texterna i dessa ämnen. LÄS MER