Sökning: "naturorienterande ämnen"
Visar resultat 16 - 20 av 151 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen.
16. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER
17. En litteraturstudie om scaffolding inom naturorienterande ämnen i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie har varit att undersöka vilka sorts scaffoldingstrategier som används inom naturorienterande ämnen i grundskolan samt hur lärarna använder sig av de olika scaffoldingstrategierna. Litteraturen har sökts fram i databaserna ERIC, Teacher Reference Center och Academic Search Premier. LÄS MER
18. Digitala verktyg möjlighet för att underlätta elevers begreppsförståelse till naturvetenskap : En dokumentstudie om användning av digitala verktyg i undervisningen för elevers naturvetenskapliga begreppsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Eleverna behöver använda en mängd naturvetenskapliga begrepp inom naturorienterande ämnen för att uttrycka sig, formulera och beskriva fenomen i naturen. Denna studie handlar om användning av digitala verktyg i den naturvetenskapliga undervisningen för att svara på en frågeställning: Hur kan digitala verktyg underlätta begreppsförståelse i NO undervisning på grundskolan utifrån lärarstudenters perspektiv? En systematisk dokumentstudie genomfördes utifrån syfte och frågeställning. LÄS MER
19. Utomhusundervisning eller inte? : En studie om elevers och deras lärares erfarenheter av utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Läroplanen för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2011: reviderad 2019) beskriver hur elever ska få möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. För att ge eleverna egna upplevelser behöver undervisningen delvis bedrivas utomhus. LÄS MER
20. Vad har utomhuspedagogik för effekt på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena? : En litteraturstudie om effekten av utomhuspedagogik för lågstadieelevernas lärande inom de naturorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med detta arbetet är att undersöka vad utomhuspedagogik har för effekter på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena. Undersökningen sker genom en systematisk litteraturstudie där har jag samlat forskning kring mitt valda område. LÄS MER