Sökning: "naturorienterande ämnen"

Visar resultat 21 - 25 av 152 uppsatser innehållade orden naturorienterande ämnen.

  1. 21. Vad har utomhuspedagogik för effekt på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena? : En litteraturstudie om effekten av utomhuspedagogik för lågstadieelevernas lärande inom de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanan Edwan; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; lärandet; lågstadieelever; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet är att undersöka vad utomhuspedagogik har för effekter på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena. Undersökningen sker genom en systematisk litteraturstudie där har jag samlat forskning kring mitt valda område. LÄS MER

  2. 22. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Lind; Frida Härling; [2022]
    Nyckelord :core content; image analysis; primary school; science education teaching aid analysis; Bildanalys; centralt innehåll; lågstadiet; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with more knowledge about how different teaching materials in NOS can differ in terms of the connection to the core content and how it is represented in the form of images. The two teaching materials that we have chosen to review are "Puls NO-boken" and "Boken om NO". LÄS MER

  3. 23. Ett examensarbete om TPACK och grundskollärares användning av digitala verktyg och digitala kompetens i den naturorienterade ämnesundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Konrad Berggren; Ebba Lindkvist; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; grundskollärare; naturorienterande ämnen; NO; TPACK.;

    Sammanfattning : Digitala verktyg och digital kompetens är områden som tar mer plats i “Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr 11, 2019) och kräver mer av lärarna som ska undervisa. Detta examensarbete syftar till att öka förståelsen och bidra med mer kunskap kring utmaningen som lärarkåren idag kan möta kring digitaliseringen och dess utökade plats i Lgr 11 (2019). LÄS MER

  4. 24. Utveckling och utvärdering av en lektionsplanering gällande densitet i naturorienterande ämnen för årskurs 2-3.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lena Altberg; [2021]
    Nyckelord :densitet; experiment; flyta sjunka; konstruktivistisk undervisning; täthet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Samspel mellan semiotiska modaliteter i SO- och NO-läromedel : En multimodal textanalys av fyra läromedel i NO och SO för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Kleringer Wellander; Felicia Svensson; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Multimodalitet; Semiotiska modaliteter; Naturorienterande ämnen; Samhällsorienterande ämnen; lågstadiet.;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka vilka semiotiska modaliteter som förekom och hur de samspelade i SO- och NO-läromedel för elever i årskurs 1-3, samt om det skiljde sig mellan läromedlen. Utifrån syftet formulerades tre forskningsfrågor, vilka var: Vilka semiotiska modaliteter förekommer i läromedlen? Hur samspelar de semiotiska modaliteterna med varandra? Vilka likheter och skillnader finns mellan läromedlen, med avseende på förekomst av och samspelet mellan semiotiska modaliteter? De teoretiska perspektiv som studien utgick från var det sociosemiotiska perspektivet samt det designteoretiska och multimodala perspektivet. LÄS MER