Sökning: "naturvetenskap aktiviteter för förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden naturvetenskap aktiviteter för förskolan.
1. Fritidshemmet i naturen – Uppleva, upptäcka, lära om naturvetenskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att identifiera olika faktorer som kan bidra till en utvecklande undervisning i fritidshemmet där elevernas nyfikenhet och intresse för naturen och naturvetenskapliga frågor, samt viljan och drivkraften att utforska naturen, tas tillvara. Syftet med min undersökning är att finna svar på hur lärare i fritidshem kan väcka elevers intresse för naturvetenskap, om det finns olika didaktiska val och undervisningshandlingar som är framgångsrika, vilken betydelse lärarens uppmärksamhet har när det gäller att fånga upp det som intresserar eleven samt hur läraren följer upp och vidareutvecklar det som eleven har blivit intresserad av? Bakgrunden till val av studie är att det inte finns mycket skrivet kring naturvetenskap i fritidshemmet samt att den forskning som finns mest handlar om skolan och förskolan (Memisevic, 2019). LÄS MER
2. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER
3. Hållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. LÄS MER
4. Synliggörandet av fysik i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om det naturvetenskapliga ämnet fysik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studien ämnade att beskriva NTA-utbildade förskollärarens uppfattningar om synliggörandet av det naturvetenskapliga ämnet fysik i förskolan relaterat till planerade aktiviteter samt spontana aktiviteter. Metoden som användes i studien är semistrukturerade intervjuer med en utgångspunkt med frågor från en intervjuguide. LÄS MER
5. Estetiska arbetsformer i förskolan : Några pedagogers berättelser om deras arbete i verksamheten
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och skapa en djupare förståelse för vilka estetiska arbetsformer som framträder som centrala i förskolans verksamhet samt hur innehållet och organisationen framstår ur några pedagogers berättelser om sitt arbete. Med hjälp av Wahlströms (2016) didaktisk läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på utbildningens innehåll och utformning använder vi fokussamtal och enskilda intervjuer som metod för att få syn på detta. LÄS MER