Sökning: "naturvetenskap arbetsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden naturvetenskap arbetsmetoder.

  1. 1. Flickors intresse för teknikämnet : Hur lärare kan främja flickors teknikintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ida Henningsson; Ida Landstedt; [2024]
    Nyckelord :Flickor; könksskillnader; mellanstadiet; teknik; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka orsaken till flickors låga intresse för teknikundervisning. Undersökningen leder till förslag på förbättringar som lärare kan implementera i sin undervisning för att gynna flickors teknikintresse. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elever i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om framgångsfaktorer och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Jönsson; Sebastian Larsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; Matematik; Grundskolan; Matematikundervisning; Framgångsfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att ta reda på vilka arbetsmetoder som möjliggör och hindrar särskilt begåvade elevers inlärning i matematikundervisning. Vår informationssökning baserades på våra två frågeställningar som besvaras genom litteraturöversikten. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande och lågpresterande elever ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Drita Bislimi; Martina den Ouden; [2022]
    Nyckelord :Fördelar; kooperativt lärande; lågpresterande elever; matematik; nackdelar.  ;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka för- och nackdelar lärare upplever det finns för elever inom det kooperativa lärandet i ämnet matematik. Studien avser även att undersöka om lärare anser att kooperativa arbetsmetoder i matematikundervisningen stöttar lågpresterande elever, samt vilka eventuella nackdelar det finns med kooperativa arbetsmetoder för lågpresterande elever. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i teknikundervisning : En intervjustudie om användandet av formativ bedömning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Terese Johansson; [2021]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; formativ bedömning; nyckelstrategier; teknik i grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på lärares arbetsmetoder för den formativa bedömningen i teknikämnet i grundskolan, vilka möjligheter och svårigheter lärare finner med formativ bedömning samt att ta reda på hur lärare skapar och bibehåller teknikintresset hos eleverna i teknikutbildningen genom grundskolan. Metoden som användes var semi-strukturerade intervjuer med legitimerade lärare som undervisar i ämnet teknik i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Tidiga insatser i taluppfattning för elever i matematiksvårigheter – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jeasmine Andersson; Malin Malmgren; [2021]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; taluppfattning; tidig identifiering; årskurs 1 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter avseende taluppfattning ur ett lärarperspektiv. Undersökningens specifika syfte var att synliggöra hur lärare upptäcker elever i matematiksvårigheter avseende taluppfattning och forskningsfrågorna var: hur upptäcker lärare elever i matematiksvårigheter i årskurs 1 avseende taluppfattning och vilka tidiga insatser erbjuder skolan elever i matematiksvårigheter och vilka undervisningsmetoder menar lärarna är gynnsamma? För att kunna undersöka detta har det begreppsliga ramverket Foundational Number Sense (FoNS) använts. LÄS MER