Sökning: "naturvetenskap för förskolebarn"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden naturvetenskap för förskolebarn.

  1. 1. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns uppfattningar om växt- och djurlivet i havet : En kvalitativ studie om förskolebarns uppfattningar om havet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ellen Kristiansen; Linn Malmborg; [2021]
    Nyckelord :Antropomorfism; barn; förskola; hav; marinbiologi; naturvetenskap; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en förståelse av hur förskolebarns uppfattningar om havet kan ligga till grund för lärande och undervisning i förskolan. För att uppnå syftet har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka uppfattningar har förskolebarn om växt- och djurlivet i havet? Vilka erfarenheter ligger till grund för barns uppfattningar om havet och livet i havet? Studien är kvalitativ och semistrukturerade parintervjuer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. En studie om att undersöka förskolebarns meningsskapande kring statisk elektricitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Diana Rundqvist; [2020]
    Nyckelord :Children’s expression and meaning making; nature science; physical phenomena; preschoolers; static electricity; the role of the educator; Barns uttryck och meningsskapande; fysikaliska fenomen; förskolebarn; naturvetenskap; pedagogens roll; statisk elektricitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how preschool children, aged 3-5 years, create meaning of static electricity in an activity led by a pedagogue, how this is expressed and what part the pedagogue takes in children’s meaning making. The method used was participant observation and video camera was used to document a designed activity. LÄS MER

  4. 4. ”För att de måste sitta ihop, för att kunna åka in överallt” : En studie om att undersöka förskolebarns uppfattningar om elektricitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Liza Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Electricity; physics in preschool; electric current; preschool children; teaching; Elektricitet; fysik i förskolan; ström; förskolebarn; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to determine how pre-school children between the ages of four and six perceive electricity. The study used observation as a method and a field study equipped with a video camera. A semi-structured interview was also conducted to capture the pre-school teacher’s experiences and perceptions of the study. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns förståelse för hur vatten  kan omvandlas till elenergi : En lärstudie om hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Johanna Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Förskoleåldern; hållbar utveckling; energi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till denna studie är att hållbar utveckling är ett område i förskolan som behöver stärkas, då vår framtid enligt Pramling Samuelsson (2017) bygger på att vi lär oss leva hållbart. Enligt läroplanen i förskolan (Skolverket, 2016) är det förskollärarens ansvar att stimulera barnen till att bli ansvarstagande individer. LÄS MER