Sökning: "naturvetenskap för förskolebarn"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden naturvetenskap för förskolebarn.
11. Kan aktivitetskort underlätta utomhusvistelsen i skogen för förskolebarn i åldern två till tre år?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
12. Barns tankar kring naturvetenskap - 4-5-åringar förklarar regn / Young Children´s Thinking about Science – 4-5-year-old Children Explain the Mechanism of Rain
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka vardagsföreställningar 4-5-åringar har kringnaturvetenskapliga fenomen, i detta fall regn och vattnets kretslopp. Detta undersöktesmed hjälp av individuella kvalitativa intervjuer, vilka videofilmades ochtranskriberades. Ett kodningsschema grundat på tidigare studier användes viddataanalysen. LÄS MER
13. "Undrar hur det kunde bli så?" En studie kring förskolebarns möten med naturvetenskapliga experiment, specifikt inriktade på kemi.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundFörskolans arena erbjuder stora möjligheter till naturvetenskapliga upptäckter varje dag. Genom barnens nyfikenhet kan ögonblick fångas upp och bli till rika lärandemiljöer inom området. För att nå dit krävs ett tillåtande klimat där barnen uppmuntras att utforska sin närmiljö. LÄS MER
14. ”Man måste blada hela världen” : En learning study kring förskolebarns lärande om lövsprickning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Denna studies syfte är att studera förskolebarns lärande om lövsprickning och hur förskollärare kan underlätta detta lärande. Metoden som används är learning study, vilket kan sägas vara en form av aktionsforskning. LÄS MER
15. Naturvetenskap i förskolan. : En studie i pedagogers syn på naturvetenskap i förskolan och hur de synliggör den.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med min studie var att se hur pedagoger ser på naturvetenskap i förskolan. Vad kan naturvetenskap vara för förskolebarn och hur lyfter pedagogerna fram den? Jag var också intresserad av att få veta hur de använder sig av ett undersökande och utforskande arbetssätt, som har stora likheter med ett naturvetenskapligt arbetssätt. LÄS MER