Sökning: "naturvetenskap f-3"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden naturvetenskap f-3.

  1. 1. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om kooperativt lärandes effekter på elevernas matematiska problemlösningsförmåga och sociala samspel från F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fabio Maruotti; Victor Sand; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematikundervisning; problemlösning; socialt samspel; F-3;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka vilka effekter kooperativt lärande kan ha på elevers problemlösningsförmåga i matematik och på elevernas sociala samspel i årskurs F-3. För att undersöka effekterna valde vi att utgå från lärarens perspektiv och genomförde semistrukturerade intervjuer med totalt sju lärare från tre olika skolor. LÄS MER

  2. 2. Lärares begrepps- och språkanvändning under genomgångar i NO-undervisning : Vardagligt språk, hybridspråk och vetenskapligt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Frida Lindh; Heidi Savaloja; [2023]
    Nyckelord :Begreppsanvändning; F-3; hybridspråk; naturvetenskap; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Det visade sig finnas studier om begreppsanvändning i de högre åldrarna men begränsat av studier på begreppsanvändning i lågstadiet. Därför fattades intresse till studien. Syftet med studien var att studera två lärares begrepps- och språkanvändning under fyra genomgångar i NOundervisning. LÄS MER

  3. 3. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Pia Mellqvis; Mattias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :estetik; estetiska omdömen; estetiska uttryck; förundran; lågstadiet; lärande; motivation; naturvetenskap; observationsförmåga;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER

  4. 4. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jennie Asplund; [2023]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik; Verklighetsnära arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER

  5. 5. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emelie Petersen; Johanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiv; Elevaktiva arbetsmodeller; Grundskolan; Kunskapsfrämjande pedagogik; Laborativ undervisning; Laborativa lektioner; Lågstadiet; Läroplan; Naturkunskap; Naturvetenskap; Pedagogik; Utomhuspedagogik; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER