Sökning: "naturvetenskap i utomhusmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden naturvetenskap i utomhusmiljö.

  1. 1. Nyfikna pedagogers möten mednaturvetenskapliga fenomen : En kvalitativ studie om pedagogisk innehållskompetenssom förutsättning för undervisning i naturvetenskap iförskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Svan; Anette Hermansson; [2021]
    Nyckelord :CoRe; didaktisk kunskap; erfarenheter; naturvetenskap; PCK; socialkonstruktivism; utomhusmiljö; ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Forskning visar att undervisning av naturvetenskap i förskolans utemiljö främst innefattar ämnetbiologi men däremot förekommer inte kemi och fysik i samma utsträckning, vilket kan bero påbristande självförtroende och otillräcklig kunskap. Det är viktigt att barn redan i förskolan får mötade naturvetenskapliga ämnena och pedagogers PCK är en grundläggande faktor för barns utvecklingoch lärande. LÄS MER

  2. 2. De yngsta barnens naturvetenskapliga utforskande i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Johansson; Clara Nitsche; [2019]
    Nyckelord :Natural science; outdoor environment; preschool teachers; the youngest children.; De yngsta barnen; förskollärare; naturvetenskap; utemiljö.;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie som ämnar undersöka hur förskolans yngsta barn utforskar naturvetenskap i utemiljön samt hur förskollärare interagerar med dem i deras utforskande. Den tidigare forskning som är relevant för studien presenteras sedan beskrivs utvecklingspedagogiken vilken är studiens teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmatematik : En systematisk litteraturstudie om hur det genomförs och varför detär gynnsamt för elever och lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Seger; Sofie Segerdorff; [2019]
    Nyckelord :Outdoor mathematics; outdoor pedagogy; outdoor environment; teaching.; Utomhusmatematik; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som används mycket utomhus, men det finns främst tips och idéer för hur det genomförs, och desto mindre information om vilken vetenskaplig grund det  genomförs på. Syftet med studien är att öka förståelsen för forskningsfältet, med fokus på ut-omhusmatematikens genomförande och varför det är gynnsamt. LÄS MER

  4. 4. Daggmasken under lupp : En fallstudie om en förskolepedagogs arbete med ett digitalt verktyg i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ailie Hermansson; [2019]
    Nyckelord :IKT; Naturvetenskap; Förskola; Utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this case study is to investigate and visualize how a preschool teacher uses digital tools in outdoor settings. I have chosen to focus on a tablet and a tool called the ’’web egg’’. The study is conducted at a preschool. LÄS MER

  5. 5. Utomhusvistelsen - ett tillfälle för lärande : En studie om sex förskollärares uppfattningar om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anneli Gezelius; Frida Juhlin; [2018]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; förskollärare; utomhuspedagogik; barns lärande; förskola; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att skapa fördjupad kunskap om hur sex förskollärare resonerar kring barns lärande i utomhusmiljön. Den metod vi använt oss av för att undersöka detta är enskilda, halvstrukturerade intervjuer med sex förskollärare. Intervjusvaren analyserades och tolkades med hjälp av ett utvecklingspedagogiskt perspektiv. LÄS MER