Sökning: "naturvetenskap och genus i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden naturvetenskap och genus i förskolan.
1. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER
2. En studie kring ett naturvetenskapligt moment i förskolan med ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolebarns resonemang kring naturvetenskap, samt att belysa genusperspektivet på den naturvetenskapliga undervisningen. En förhoppning med studien är att den ska inspirera lärare att skapa ett större intresse för de naturvetenskapliga ämnena bland barn. LÄS MER
3. Naturvetenskap och teknik i förskolan : en enkätundersökning i en kommun i mellansverige
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : I Skolverkets (2009) förslag till förtydligande av läroplanen för förskolan lyfts naturvetenskap och teknik fram som ämnen som ska tydliggöras. Samtidigt visar forskning och utvärderingar att kunskap och intresse inom dessa ämnen sviktar hos svenska ungdomar. LÄS MER
4. Genus- och jämställdhetsarbete i förskoleverksamhet
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Abstract Att verksamheten inom förskolan ska ha ett genus- och jämställdhetsperspektiv betonas i läroplanen, varför det låg nära till hands för oss att undersöka hur lärare upplever sitt arbete med genus- och jämställdhet i förskolan. Eftersom jämställdhet mellan könen grundläggs redan i tidig ålder har förskolan en viktig roll för att jämställdhet ska kunna uppnås. LÄS MER
5. Förskolebarns tankar om vattnets kretslopp i naturen och i samhället. : skiljer sig pojkars och flickors svar åt?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Abstract The work will give the picture of what four- and five-year-olds know about the water cycle in nature and in the society. Is there any difference depending on whether a boy or a girl is answering? The work will as well try to describe a picture of how a pre-school could plan their work on a sustainable society, science, and increased gender equality. LÄS MER