Sökning: "naturvetenskap och teknik i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden naturvetenskap och teknik i förskolan.
1. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
2. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER
3. NTA i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om NTA i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studien har sin bakgrund i ett nytt material som har börjat implementeras i förskolors verksamheter runt om i landet. Materialet heter NTA och handlar om teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares uppfattningar om NTA i förskolan. LÄS MER
4. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER
5. "Jag är beroende av Lego" : En kvalitativ studie om barns upplevelser av bygg och konstruktion i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I läroplanen för förskolan beskrivs det att barn i förskoleverksamheten ska erbjudas undervisning i naturvetenskap och teknik. Det beskrivs vidare att barnen ska ges möjlighet till att utveckla sin förmåga av att bygga och konstruera med hjälp av olika material samt genom att ställa frågor, beskriva och samtala. LÄS MER