Sökning: "naturvetenskapens karaktär"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden naturvetenskapens karaktär.

  1. 11. Undersökande arbetssätt om aktuella frågor - en medicin som ger motiverade elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Kullgren; [2017]
    Nyckelord :naturvetenskap; kontext; motivation; naturvetenskapens karaktär; antibiotika; kemikalier; relevans;

    Sammanfattning : A problem which I have encountered is that many students are not interested or motivated by the school’s science. To stimulate motivation for science is one of my greatest challenges as a science teacher. The aim of this study was to investigate if inquiry- and context-based teaching can increase students’ motivation for science. LÄS MER

  2. 12. Varför NTA? : En studie kring elevers och lärares syn på NTA som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Josefine Broberg; Adam Nilsson; [2017]
    Nyckelord :NTA; NO-didaktik; undersökande arbetssätt; naturvetenskapens karaktär; lärarperspektiv; elevperspektiv; teknik; fysik; kemi; biologi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om NTA, ett undervisningsmaterial som går ut på att tillhandahålla planeringar och material för praktisk NO-undervisning, skapar ett undersökande arbetssätt utifrån naturvetenskapens karaktär. Tidigare forskning är positiv till NTA-materialet men visar att ett undersökande arbetssätt inte blir en självklarhet. LÄS MER

  3. 13. Systematiska undersökningar i grundskolan : En systematisk litteraturstudie om systematiska arbetssätt i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Lindberg; [2016]
    Nyckelord :Undersökande arbetssätt; systematiska undersökningar; grundskolan; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att synliggöra hur lärare använder systematiskt arbetssätt för att utveckla elevernas förståelse för ett systematiskt tänkande i grundskolan. Detta redovisas genom studiens två frågeställningar gällande vilka mål lärarna har med systematiskt arbetssätt i det undersökande och laborativa arbetet samt vilka utmaningar som finns med att utveckla förståelse för ett systematiskt arbetssätt, enligt tidigare forskning. LÄS MER

  4. 14. Att arbeta med naturvetenskapens karaktär - En undersökning om tre svenska och tre amerikanska lärares uppfattningar om deras undervisning i naturvetenskap från årkurs nio till tolv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Alnegren; Emma Radnäs; [2014]
    Nyckelord :Lärares uppfattningar; undervisning; Naturvetenska;

    Sammanfattning : Naturvetenskapens karaktär definierar hur naturvetenskapligt arbete går till. De nya kursplanerna, Lgr11 ochLgy11, har ett ökat fokus kring det naturvetenskapliga arbetssättet men svenska ungdomars resultat i senastePISA-undersökningen visar på försämrade resultat. LÄS MER

  5. 15. Upplysningsdiskursens makt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kajsa Tretow; [2013]
    Nyckelord :myter; diskursordning; upplysningen; vetenskapshistoria; populärvetenskap; vetenskapsteori; världsbild; paradigm; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen grundar sig i ett stort intresse för vetenskapsteori och naturvetenskapens makt i samhället och syftet är att studera Sveriges tre största populärvetenskapliga tidskrifter för att undersöka hur vetenskap, forskningsverksamhet och relationer mellan olika vetenskaper framställs i dessa. Empirin tolkas ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv och återförs till en historisk och politisk kontext. LÄS MER