Sökning: "naturvetenskaplig bok"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden naturvetenskaplig bok.

  1. 1. Naturpedagogiskt läromedelFörskoleklass - År 3 : Filip upptäcker Rex, Inifrån!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Emelie Gustafsson; Susanne Blomqvist; [2013]
    Nyckelord :Kroppen; Organ; Förskoleklass - år 3; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att skapa en naturvetenskaplig faktabaserad sagobok  för barn. Vi ville göra detta eftersom vi ansåg att det behövs mer naturvetenskapliga läromedel anpassade för barn i yngr åldrar. Med denna bok var vår förhopp .. LÄS MER

  2. 2. Vattenmolekylen Vilmas vilda resa ­ Kemiundervisning i grundskolans tidigare år ­

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Rosvall; Sofia Wederbrand; Anna Järelöv; [2008]
    Nyckelord :Naturvetenskap; kemi; partikeltänkande; vattenmole;

    Sammanfattning : ___________________________________________________________________________Syftet med detta examensarbete är att skapa en barnbok med naturvetenskapligt innehåll, framför allt kemi, somska kunna användas i undervisningen i skolans tidigare år. Boken heter Vattenmolekylen Vilmas vilda resa. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur som medel för begreppsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marina Jakobsson; Kajsa Karin Wåhgen; [2006]
    Nyckelord :begreppsutveckling; elever med svenska som andraspråk; elever med svenska som modersmål; grundskolans tidigare år; naturvetenskaplig undervisning; skönlitteratur; språksvaga elever.;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie syftar till att undersöka den övergripande frågeställningen: På vilket/vilka sätt kan skönlitteratur sägas ha en plats i den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolans tidigare år?, samt delfrågorna: I vilken utsträckning förekommer, utifrån pedagogernas per-spektiv, ett begreppsutvecklande mål, med inriktning på naturvetenskapliga begrepp, i under-visningen med skönlitteratur, På vilket/vilka sätt ett arbete med skönlitteratur kan leda till be-greppsutveckling, och Vilka elevgrupper; elever med svenska som modersmål, elever med svenska som andraspråk eller språksvaga elever, som eventuellt kan gynnas av skönlitteratu-ren? Elever i år två, tre och fyra ingick i undervisningsförsök, som baserades på kortskrivning kring begreppen ”vatten” och ”miljöhot” före och efter högläsning av en skönlitterär text. Dessutom intervjuades två pedagoger som undervisat utifrån samma skönlitterära bok, samt Jan Nilsson, som är lärarutbildare på Malmö högskola och en stor förespråkare för skönlittera-tur som kunskapskälla. LÄS MER