Sökning: "naturvetenskaplig rapport"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden naturvetenskaplig rapport.

  1. 1. Är intresse lika med lärande inom de naturvetenskapliga ämnena? : Intervjustudie med lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Håkan Haby; Robin Andersson; Jenny Emilsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Intresse; kunskapsemfaser; naturvetenskaplig ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Skolverket uppmanar i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet till att skolans verksamhet ska stimulera elever till ett livslångt lärande samtidigt som Skolinspektionen varnar om att elevers intresse i de naturvetenskapliga ämnena sjunker under mellanstadieåren. Samtidigt som TIMSS rapport från 2020 visar på höga ämneskunskaper inom de naturorienterande ämnena bland svenska elever. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskaplig kompetens hos alla : En kvalitativ studie om språklig stöttning och studiehandledning i No-ämnena för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Liselotte Howard; [2022]
    Nyckelord :grundskola; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; andraspråk; flerspråkighet; ämnesundervisning; studiehandledning; språkutveckling; språklig stöttning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna rapport har som syfte att undersöka och problematisera språkutvecklande arbete och studiehandledning i de naturvetenskapliga ämnena. Detta görs genom att fråga rektorer och lärare hur de operationaliserar språklig stöttning och studiehandledning i NO i mellanstadiet. LÄS MER

  3. 3. Analogiskt resonemang och självgenererade analogier : Ett tveeggat svärd inom naturvetenskaplig undervisning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anders Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Analogiskt resonemang; Självgenererade analogier; Naturvetenskaplig undervisning; Begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Analogical reasoning is a key component in our ability to learn and drawn conclusions about novel concepts and phenomena based on the knowledge we have about structurally similar but well-known entities. Analogical reasoning is frequently used within science education thanks to its explanatory possibilities regarding abstract and incomprehensible concepts and phenomena. LÄS MER

  4. 4. Illustration av blomväxters livscykel i ett handledningsmaterial för årskurs 4-9

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Aspö; [2014]
    Nyckelord :Informationsdesign; Informativ illustration; Blomväxters livscykel; Botanisk illustration; Naturvetenskaplig Illustration; Visuell information; Biologi; Grundskola; Kretslopp; Natur;

    Sammanfattning : I denna rapport har jag redogjort för hur jag gått tillväga i skapandet av ett illustrerat handledningsmaterial som kan förklara för elever i årskurs 4-9 hur olikablomväxter och deras livscykel ser ut. Uppdraget har varit ett samarbete mellan mig och Uppsala botaniska trädgård. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskaplig animation inom QUASI-projektet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för innovation, design och produktutveckling

    Författare :Juha Jokela; [2006]
    Nyckelord :QUASI-projektet; animation; cellprocesser; biokemiska processer; osmotisk stress; proteinsymboler;

    Sammanfattning : Denna rapport är en del i mitt examensarbete för att animera vad som händer i en jästcell när den utsätts för salt. Mälardalens Högskola deltar i ett EU-finansierat forskningsarbete kallat QUASI-projektet. Det är ett projekt som pågår mellan olika högskolor i Europa. Projektet forskar i biokemiska processer på cellnivå. LÄS MER